„Tuto záležitost skutečně zvažujeme. Pokud by došlo na její realizaci, bylo by to nejdříve od jízdního řádu 2019/2020,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Vše je ale podle něj zatím ve stadiu úvah a jednání.

Deník má však k dispozici dopis členky představenstva ÖBB Valerie Hackleové členům vedení Českých drah. „Vzhledem k tomu, že značný počet cestujících cestuje na sever od Prahy, rádi bychom zvýšili spolupráci v oblasti přímých spojů do Berlína a Drážďan, ideálně prostřednictvím dvou párů vlaků,“ píše Hackleová.

Záleží na Deutsche Bahn

Berlín, Prahu a Vídeň spojovala Vindobona v letech 1957 až 2014. Pak bylo spojení roztrženo vedví, vlaky z Hamburku a Berlína končí v Praze stejně jako vlaky ze Štýrského Hradce a Vídně. Lidé cestující dál musejí přestupovat.

V případném obnovení přímé linky přes Prahu bude klíčový postoj Deutsche Bahn. Situace na trhu se od zrušení Vindobony změnila. Němci totiž od letošního prosince zavedou přímý spoj z Berlína do Vídně přes Norimberk, který české země obejde.

Německá trasa je o 200 kilometrů delší než česká varianta, na čas je ale zhruba o hodinu a půl kratší. Proslulý expres Vindobona Berlín - Praha - Vídeň (přes Tábor) si většina cestujících dodnes spojuje s motorovou jednotkou východoněmeckých drah řady SVT 175, které se v Československu pro dlouhý nos přezdívalo Delfín.

Ta na trasu vyjela před více než padesáti lety a s krátkou výjimkou dvou let spoj obsluhovala až do jara 1979. Kromě neobvyklého designu nabízela cestujícím nebývalý komfort. Po roce 1989 byla Vindobona povýšena na vlak EuroCity a následně přesměrována přes Českou Třebovou. Od prosince 2014 nejezdí.