Od podzimu minulého roku leží na stole smlouva, kterou má dopravní podnik uzavřít se společností T-Mobile, jež má mobilní signál v metru zajistit pro všechny operátory. Ani jedna strana ale smlouvu dosud nepodepsala.

„Ze strany města bylo vše odpracováno a nyní čekám na dohodu o ceně mezi DPP a operátory,“ řekl loni v říjnu náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) a dodal, že ředitel dopravního podniku měl podmínky smlouvy dohodnout do konce měsíce. Nedohodl je však ani do konce roku.

Dopravce o signálu zarytě mlčí

„Náš návrh má Dopravní podnik k dispozici už několik měsíců a dosud bez reakce,“ popsala aktuální stav Martina Kemrová, mluvčí společnosti T-Mobile, která má signál v metru instalovat. Jak dlouho budou dokumenty ležet na stole, stále není jasné. „V každém případě můžu sdělit, že práce běží a jsme připraveni zahájit výstavbu,“ dodala Kemrová. Pokud by k podpisu došlo, je společnost schopná pokrýt pilotní úsek mezi Muzeem a Roztyly během několika měsíců.

O důvodech současné patové situace dopravní podnik mlčí. Zavedení mobilního signálu do metra bylo tématem středečního zasedání dozorčí rady městského dopravce. Ale ani tam se vedení firmy na podmínkách nedohodlo.

„Nebylo přijato žádné rozhodnutí, stále zpracováváme možné varianty řešení. Jakýkoli komentář by byl předčasný,“ reagovala mluvčí pražského dopravce Aneta Řehková.

Zatímco debata o tak základní službě, jako je signál v metru, stále nepostupuje, chystá metropole změnit funkce pražské Lítačky. Už v létě se totiž stane virtuální.

„Nabídneme možnost nahrát si dlouhodobé jízdné na jakýkoli nosič, který máte v peněžence, jako je platební karta či In Karta Českých drah,“ vysvětlil Michal Fišer, generální ředitel městské společnosti Operátor ICT, která projekty koordinuje.

Lítačka zatím neskončí 

Klasická zelená Lítačka neskončí. „Věšíme na ni zároveň další funkce, přidáváme slevy, půjde s ní platit v rámci elektronabíjecích stanic či v budoucnu při parkování na P+R parkovištích,“ popsal Fišer a doplnil, že má jejím držitelům odpadnout povinnost aktivovat kupon ve validátoru.

Podobné projekty, kdy je možné na platební či městskou kartu nahrávat různé funkce, už běží v jiných městech delší dobu. V Plzni si držitel Plzeňské karty může nahrát produkty Českých drah, v Brně místo papírového kuponu mohou již rok mít cestující šalinkartu na platební kartě, přičemž kvůli jejímu nákupu nemusí na pobočku, ale vyřídí si ji přes internet. V Liberci lze cestující využívají od roku 2009 krajskou Opuscard, která ji umožňuje pohybovat se v rámci integrovaného systému dopravy (IDOL) po celém kraji.