Středočeský kraj tak za zimní údržbu do konce února utratil 129 milionů korun.

„Pro nás je to samozřejmě dobrá zpráva, protože průměrně stojí silničáře ve středních Čechách údržba silnic za jednu zimu asi 350 milionů. Mírná zima nám tedy šetřila náklady na posypy cest, pluhování a hlavně nepoškodila silnice v takovém rozsahu jako v období silných mrazů," řekl středočeský hejtman Josef Řihák. „Veškeré ušetřené peníze využijeme pro běžnou letní údržbu krajských silnic, protože každá koruna navíc je tu zapotřebí," dodal hejtman.

Rekonstrukce silnic spolknou miliardu

Středočeský kraj na běžnou údržbu silnic druhých a třetích tříd přispívá každým rokem částkou kolem jedné miliardy korun. V letech 2011 a 2012 to bylo přibližně 1,1 miliarda, v roce 2013 činila 922 milionů korun a v letošním roce půjde na údržbu silnic 1 388 milionů. Z toho je však podle informací krajského úřadu 500 milionů určeno na odložené financování a na údržbu a opravu vozovek bude reálně využito 888 milionů.

„Na to, aby kraj udržel svoje silnice v dobrém stavu, by potřeboval daleko více peněz. Částka, kterou máme pro letošní rok ve výši téměř 1,4 miliardy korun, odráží spíše spodní hranici udržitelnosti. Takže ani ta naše letošní úspora po zimě nemůže dorovnat naši finanční potřebu na zajištění všech nezbytných oprav," konstatoval hejtman.

Stárnoucí a enormně dopravně zatížená silniční síť ve středních Čechách vyžaduje neustálou opravu výtluků, obnovu povrchů silnic, obnovu silničního odvodnění, strhávání krajnic nebo údržbu a opravy dešťových kanalizací. Zahrnuje i náklady na údržbu zeleně kolem silnic, obnovu silničního značení nebo opravy mostů či sanace skalních masivů u komunikací.