Podobné myšlenky nedávno zazněly na tradičním Žofínském fóru v Praze, kde představitelé státní správy, podnikatelů a společenských institucí diskutovali o návrhu nového zákona o zadávání veřejných zakázek.

"Návrh již prošel širokým připomínkovým řízením, do konce října 2015 by měl být projednán ve vládě," řekla v úvodu rozhovoru ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

Jedním z hlavních důvodů přípravy nového zákona je zjednodušení zadávání veřejných zakázek, zejména těch malých, které například starostům neúměrně ztrpčují život. Návrh však byl podroben tvrdé kritice například ze strany opozičních politiků?

Myslím si, že v době, kdy jejich strany byly ještě stranami vládními, odvedli špatnou práci. Po letech předělávání a současných lobbistických bojích není zákon o veřejných zakázkách v souladu s evropským právem. Nový návrh jsem si nevymyslela já ani současná vláda. Pokud bychom ho nepředělali, bylo by ohroženo čerpání dotací z Evropské unie v následujícím programovém období. Vniveč by mohly přijít miliardy korun, které by se jinak daly použít na důležité stavby, například rychlostní silnice a dálnice, čističky a další.

K novému zákonu přišlo na 3 500 připomínek. Nesvědčí to skutečně o jistých slabinách?

Záměrně jsme připomínkové řízení udělali co nejširší, aby se vyjádřilo maximum institucí, kterých se problematika týká. Přišlo mnoho věcných, relevantních připomínek, které věci pomohly. Naopak mnoho připomínek bylo protichůdných, nebo je nebylo možno zapracovat, protože šly proti legislativě Evropské unie. Různé instituce požadovaly výjimky. Velký počet výjimek však není správná cesta, jak jsme se přesvědčili v minulosti. U koncepčně zcela nové normy se dala očekávat široká diskuse a veřejné zakázky byly vždy citlivou věcí. Nakonec, téměř ke každé novelizaci zákona přišlo přes tisíc připomínek, je tedy logické, že u nového zákona jich bude ještě více.

Co zásadně nového tedy návrh přináší?

Výrazně snižuje administrativní zátěž - dnes nutíme zadavatele vytvářet zbytečné protokoly o všech nabídkách, v budoucnu bude stačit jeden protokol o vítězné nabídce. To napomůže řešit situaci mnoha státních a regionálních staveb, které se kvůli složitým pravidlům protahují. Bude možno vyloučit dodavatele, který se v minulosti neosvědčil, dopustil se pochybení při jiných zakázkách, zkazil stavbu a nyní se hlásí na její dodělání, nebo má u města dluhy. Nejvýhodnější nabídku již nebude třeba vyloučit kvůli chybějícímu dokladu nebo překlepu ve výkazu, bude možno vyžádat si doplnění dokumentace. Na banální zakázku nebude třeba svolávat hodnotící komisi a pozvat její členy pět dnů dopředu, jak je tomu doposud. Zadavatel není v současnosti schopen řádně zadat veřejnou zakázku na sociální služby - i to je v novém zákonu řešeno a mnoho dalšího.

Bezesporu zde jsou rizika, například Hospodářská komora kritizovala možnost soutěžit pouze o nejnižší cenu, což údajně vyvolává nebezpečí nekvality státních zakázek, protože by se měla uplatňovat i jiná kritéria.

Kromě nejvýhodnější ceny, jako je tomu doposud, bude mít zadavatel k dispozici celou řadu dalších nových kritérií: nejvýhodnější poměr nabídkové ceny nebo nákladů životního cyklu a kvality, nejnižší nabídkovou cenu. Dále hodnocení dopadů nabídky na životní prostředí, sociální hodnotící kritéria – třeba zapojení nezaměstnaných do plnění zakázky a další. Chceme zadavateli poskytnout možnost většího manévru – aby mohl lépe určovat kritéria podle svých potřeb. Mimochodem, zadavatel není podle současných pravidel schopen určit, co je mimořádně nízká a tedy i podezřelá cena. Nemůže se tak bránit záměrně „cenově podstřeleným" zakázkám, nebo kartelům, například když obci přijde několik nabídek od místních podnikatelů s velmi nízkými cenami. Tohle vydírání obcí musí skončit…

Nedává nový zákon zadavateli příliš mnoho prostoru, jak bylo také kritizováno?

Ano, ale to je právě jeho smyslem. Přináší řadu možností, jak dosáhnout kvalitního plnění zakázky. Je psán pro ty poctivé, kteří chtějí kvalitní veřejné soutěže. Není psán pro ty, kteří ho chtějí porušovat. Tomu nezabránila ani dosavadní „přeregulovaná" složitá pravidla, která paradoxně ve své složitosti často chrání ty nepoctivé a komplikuje jejich soudní postih.