Jde o akci za 1,182 miliardy podle projektových cen. Ke stavbě by mělo dojít v roce 2022. Na téměř devíti kilometrech mají vyrůst osmimetrové protihlukové stěny, na dalších dvou čtyřmetrové. Stát přitom nic k takovému kroku nenutí, jde jen o výsledek jednání s obcemi.

„Z pohledu hygienických limitů hluku podle platných právních předpisů není výstavba protihlukového opatření potřebná, neboť v území jsou hygienické limity z příspěvku stavby 512 plněny,“ uvádí důvodová zpráva.

Jde o kompromisní variantu, která vzešla z technické studie. Jednou z možností bylo i zastřešení úseku dálnice za 8 miliard, ani to by však nepřineslo snížení hluku na obcemi požadovanou úroveň. I proto, že v okolí dálnice jsou další silnice, které produkují hluk. „Z pohledu akustické účinnosti dojde ke snížení hluku o 2,5 až 7,7 dB z příspěvku stavby 512. V celkové akustické situaci dojde ke snížení hluku o 1,3 až 7,5 dB,“ konstatuje zpráva.

Z velké části už na této trase stěny jsou. Ministerstvo dopravy je proto navrhuje vykopat a postavit vyšší. Tam, kde dosud nejsou, se má rozšířit násep a měly by být vybudovány nové. Pražský deník požádal v souvislosti s navrhovanou výstavbou stěn Ředitelství silnic a dálnic o reakci, do uzávěrky listu však vyjádření této společnosti neobdržel.

Vyšší ceny za vstřícnější postoj obcí

Stát ale nenavrhuje vyšší stěny zcela nezištně. Kromě toho, že se sníží lidem hluková zátěž, současně si slibuje i vstřícnější postoj při povolování jiných staveb v této oblasti.

„Dalším přínosem navržených opatření může být také možnost vstřícnějšího postoje obyvatel žijících v území dotčeném plánovanou výstavbou Pražského okruhu D0 (stavba 511), dálnice D3 a dalších dopravních staveb v dotčeném území,“ píše se v předkládací zprávě.

Stavba musí jít nezvykle do vlády, jejím souhlasem podmínil financování protihlukových stěn Státní fond dopravní infrastruktury.