Podle primátorky je zdlouhavé povolování staveb jedním z hlavních důvodů, proč v současnosti v metropoli scházejí byty, což vede k meziročnímu nárůstu cen bydlení o desítky procent. Praha proto chce přijít s vlastním řešením, protože má zákonodárnou iniciativu a může předkládat vlastní návrhy zákonů. Vláda nicméně loni v září schválila základní teze vlastního nového stavebního zákona, který připravuje ministerstvo pro místní rozvoj. Základní cíl má být podobný: zjednodušit pravidla, kterým musí stavebníci vyhovět pro získání stavebního povolení. Uvedl to server České noviny.

Štosy dokumentace

Poslední novela stavebního zákona začala platit od letošního ledna. Podle šéfa pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) Ondřeje Boháče trpí tím, že ji vytvářeli úředníci. Psali si ji pro sebe, zvyšuje roli a počet úředníků, a tím i délku a komplikovanost povolovacího procesu, řekl Boháč. 

Podle prvního místopředsedy České komory advokátů (ČKA) Pavla Hniličky má stát při povolování hlídat jen to, co mu přísluší, tedy veřejný zájem. Do toho se dá zahrnout výška a objem stavby či produkovaný hluk a emise. V současnosti však musí stavebník dodávat štosy dokumentace ke každé části budoucí stavby.

Navíc musí sbírat desítky kladných vyjádření od různých institucí a obcházet různé stavební úřady například kvůli kanalizaci či kus příjezdové silnice. ČKA loni vydala deset tezí k přípravě nového zákona, uvedly České noviny.

Jeden stavební úřad by Praze stačil

Na konferenci také zaznělo, že hlavní město by mělo mít jenom jeden stavební úřad, případně alespoň společnou metodiku posuzování staveb pro ty stávající.  Současná struktura 22 stavebních úřadů podle odborníků povolování staveb v Praze komplikuje.

Do roku 2003 v metropoli existoval jednodušší systém s jedním úřadem, poté však byla zavedena stávající struktura. Podle odbornice na stavební právo Renáty Pintové - Králové to výrazně komplikuje situaci v Praze zejména proto, že neexistuje společná metodika rozhodování. I kdyby se systém zcela nereformoval, měla by se podle ní taková metodika zavést. V ideálním případě by tak stavebník s jedním projektem dostal stejné stanovisko na kterémkoliv pražském úřadě.

S názorem expertky souhlasí i ředitel městského Institutu plánování a rozvoje (IPR) Ondřej Boháč. Podle něj by bylo ideální, kdyby Praha v budoucnu měla úřady dva - jeden by rozhodoval a druhý řešil odvolání, napsaly České noviny.