Šlo o soupravy složené z vozů, které všechny měly stanoviště strojvedoucího – jak ty, které byly zařazeny na koncích vlaku, tak i ty zapojené uprostřed. Právě před dvaceti lety, po 24 letech provozu nejstarších vozů v pražském metru, vyjela souprava Ečs na svou poslední pravidelnou jízdu.

Pamětníci z dopravního podniku vzpomínají, že tehdejší rozloučení provázely komplikace. Postupně se vyskytly hned dvě poruchy. Byla neděle 29. června 1997 – a ve 12.24 pětivozová souprava vyrazila ze stanice Kačerov. Podle plánu nedojela a bylo třeba improvizovat.

Vagonu zařazenému uprostřed se porouchaly dveře, a tak se souprava v manipulačním režimu (tedy bez cestujících) přesunula do kačerovského depa. Pak se ještě objevila závada radiostanice. Nakonec souprava vyrazila na poslední jízdu ze stanice Háje, a to ve 21.48. O hodinu později tam přijela znovu, když se po obratu ve stanici Nádraží Holešovice vydala zpět. Do depa na Kačerově se pak přesouvala již bez lidí.

Vagon s evidenčním číslem 1083 jezdí dál

Jeden z jejích vozů – vagon s evidenčním číslem 1083 – však cestující příležitostně vozí dál. Patří totiž k těm, které si dopravní podnik ponechal a v rámci oslav výročí či speciálních historických jízd s nimi dodnes vyráží do tunelu. Svézt pamětnickou soupravou ze sedmdesátých let se cestující mohli třeba počátkem května; tehdy se slavilo výročí prvního vyjetí vlaků Ečs v roce 1974.

Připomenout staré časy se vším všudy – tedy i s originálními hnědými uniformami strojvedoucích a s původními hlášeními v soupravě (takže lze vystoupit třeba na „Mládežnické“ nebo na „Sokolovské“) – si cestující mohou ve čtvrtek odpoledne hned při několika vzpomínkových jízdách. Opět ve 12.24 vyrazí souprava Ečs z Kačerova, ve 13.06 pak vyjede ze stanice Nádraží Holešovice a ve 21.34 znovu z Kačerova.

Speciální jízda vyjede 22.46 ze stanice Háje

Již mimo běžný provoz metra bude pro příznivce dopravní minulosti připravena speciální jízda s odjezdem ve 22.46 ze stanice Háje – na tu však už je třeba mít lístek zakoupený přes webové stránky Praha technická. Půjde o rekonstrukci poslední manipulační jízdy z roku 1997do kačerovského depa. Odtud bude historická souprava pokračovat, již bez cestujících, do svého domovského depa. A ne – není to Kačerov. Fandové vědí, nezasvěcení budou možná překvapeni: pojede na Zličín.