Služba zajistí pouze vyzvednutí lodí z vody, další transport a odvoz lodí jsou si povinni zajistit majitelé plavidel. Lodě nebude možné v místě skladovat. "Současně prověřujeme možnost převážení omezeného počtu plavidel přes hráz vodního díla Orlík na hladinu vodního díla Kamýk po ukončení převozu lodí na vodním díle Slapy," dodal Roldán.

Pro zachování minimálního průtoku, který stanovuje manipulační řád kvůli zohlednění všech funkcí nádrže, musejí vodohospodáři z Orlické přehrady v těchto dnech vypouštět více vody, než kolik do ní přitéká. "Jsme si vědomi, že pokles hladiny dostal do prakticky bezvýchodné situace velkou část majitelů a provozovatelů, kteří nemají jak své lodě dostat na břeh a zazimovat, a chceme jim tímto vstřícným gestem pomoci s řešením," uvedl generální ředitel podniku Petr Kubala.

Nepřiznivé podmínky se zatím nezlepší

Hladina Orlíka je mimořádně nízko a dále klesá, navíc předpovědi meteorologů neukazují, že by se nepříznivé podmínky před ukončením plavební sezony změnily.

Podle řádu plavební bezpečnosti musejí být lodě v zimním období, kdy mohou nastat větší výkyvy hladiny, vytaženy na břeh. Obvykle se pro snadnější manipulaci s plavidly zvyšuje hladina přehrady, což ale letos na Orlíku není možné. Na nedaleké Slapské přehradě se hladina zvýšila o prodlouženém zářijovém víkendu.

Povodí Vltavy spravuje více než 23 tisíc kilometrů vodních toků v hydrologickém povodí řeky Vltavy. Má také právo hospodařit se 111 vodními nádržemi a devíti poldry. Vodní nádrž Orlík je klíčovou součástí vltavské kaskády a co do objemu zadržované vody je největší tuzemskou přehradou. Výstavba více než 81metrové betonové hráze trvala šest let, a byla dokončena v roce 1961.