Posádka čítá dva kapitány, Honzu Káru a Jakuba Bureše a dva „námořníky" Honzu Holana a Honzu Brandta. „My jsme oba kapitáni, protože Kuba to celé konstrukčně vymyslel a já jsem přišel s tím bláznivým nápadem," objasnil dva důstojníky na palubě kapitán Jan Kára.

Původní a stále živá je myšlenka, že po dosažení cíle bude loď v Hamburku kompletně zrecyklována. Před sobotním vyplutím ale nasadili brouka do hlavy kapitánům Petburgu konstruktéři podobného plavidla z Přelouče. Ti se s lodí Petanic II účastnili amsterodamské přehlídky lodí Sail 2010.

„Kluci nebourejte to, zařídíme vám přetažení na kanál do Holandska a tam se příští rok můžete prezentovat na stejné přehlídce, jako my před čtyřmi lety. Po pěti letech by tam opět byli Češi s lodí z PET lahví," nabízel konstruktér Petanicu Stanislav Svoboda. Kapitáni Petburgu slíbili, že o tom budou přemýšlet.

Drobné problémy na šlapacím mechanismu

Ostatně mají na to dost času. Plavidlo během víkendu ještě přímo v průběhu plavby opravovali a dolaďovali drobné problémy na šlapacím mechanismu. Pohon lodi je totiž řešen lopatkovými kolesy, které pomocí deset metrů dlouhých řetězů roztáčí sami „námořníci" mechanismem seskládaných z horských kol.

Rychlost plavidla není nikterak závratná, ale kluci nikam nespěchají. Noc z neděle na pondělí strávili u Přerova nad Labem a během pondělí by měli opustit nymburský okres a být k vidění v Čelákovicích a Brandýse nad Labem.

Při slavnostním vyplutí, kterému v nymburském přístavišti přihlíželo na dvě stě lidí, zazněla originální píseň 
o plavbě dobrodruhů na lodi 
z PET lahví. „Stříháme od rodné hroudy šňůrku a vyrážíme lodí do Hamburku. Stříháme od rodné hroudy lano, za měsíc jsme tam, když nám bude přáno," zpívá se v písni.

Na cestu písnička, buchty, soubor map i rum

Tu složil a nahrál písničkář Jiří Harnach, který před třemi lety diváky a porotu zaujal v televizní soutěži Česko Slovensko má talent. Tehdy se ukázal jako velmi kreativní skladatel, který dokáže v krátkém čase vytvořit píseň na jakákoliv slova. „Zavolali jsme mu 
a jemu se náš nápad líbil. Tak si nechal chvíli vyprávět o té naší plavbě a pak z něj vypadla takováhle písnička," říká Jakub Bureš.

Na cestu dobrodruzi dostali buchty, nezbytný rum, požehnání ale třeba také soubor map řeky Labe od vedoucího sdružení Labská stezka Jana Rittera. „Musíme hlavně poděkovat vám všem, co pro nás sbírali PET lahve a všelijak nás podporovali. Děkujeme a držte nám palce," zamával směrem k divákům Jan Kára a loď Petburg se pomalu dala do pohybu.

Petburg v číslech

Na stavbu lodi bylo použito:                                        Parametry:
6500 PET lahví délka                                                        10 metrů + 0,9 metru kormidlo
36 metrů cyklo řetězu                                                      šířka 4 metry
73 metrů smrkových prken                                              výška stěžně 4,7 metru
59 metrů ocelového lanka                                                výtlak 3650 kg
864 kusů uzávěrů od PET lahví                                         výška kormidla 1,4 metru
6,25 m2 plovoucí podlahy                                                ponor kormidla 0,9 metru
12 kg suchého ledu (náplň PET lahví)                                práce trvaly přibližně 8 měsíců
nespočet vrutů, šroubů a matic, hřebíků…                        doba plavby přibližně 30 dní