Například v Poděbradech, v Nymburku a Mělníku se mají v příštím roce vybudovat přístaviště, jejichž cílem bude také zvýšit návštěvnost města a podpořit místní podnikatele. Ředitelství vodních cest (ŘVC) právě zahajuje opravy dvou plavebních komor ve středních Čechách za 220 milionů korun. 

„Osobně si myslím, že je to nový fenomén, který se k nám šíří z vyspělejších zemí, západně od naší hranice. Lidé chtějí nové způsoby trávení svého volného času a příklon k přírodě a vodě je zřejmý," myslí si místostarosta Poděbrad Ivan Uhlíř. Přístaviště vznikne u hojně navštěvovaného soutoku Labe a Cidliny nedaleko Poděbrad, další molo bude přímo ve městě u mostu přes Labe.

Poděbrady se v květnu 2012 připojily k Memorandu o spolupráci při budování veřejných přístavišť, které mezi sebou uzavřela města Poděbrady, Nymburk, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, Čelákovice, Kolín, Lysá nad Labem, Neratovice a Velký Osek. Stavbu přístavišť má financovat ŘVC, samotná města by měla zajistit péči o objekty a základní infrastrukturu mimo řeku.

Dva typy přístavišť

Ve městech ve většině případů vzniknou dva typy přístavišť. Přístaviště pro velké lodě hotelového typu, které do Česka plují ze zahraničí, a přístaviště pro malou plavbu, kde může kotvit více menších lodí. Náklady na stavbu jednoho přístaviště s oběma variantami kotvišť jsou podle ŘVC 15 až 20 milionů korun.

V příštím roce by mělo vzniknout nové přístaviště také v Nymburku. „Pak počítáme s velkým rozvojem vodní turistiky. V současné době mohou turisté v Nymburce využít pravidelné plavby lodí Blanice, která zájemce od pondělí do soboty vozí na trase Nymburk - Hradišťko - Kersko - Ostrá, v neděli je pak možné jet z Nymburka do Kolína," uvedla nymburská mluvčí Markéta Tomčíková. Podle ní na řece přibývá turistů a soukromých člunů.

Na příští rok je naplánované dokončení nového přístaviště i v Mělníku. Podle starosty Ctirada Mikeše už dílčí práce začaly. Podle mluvčího státního podniku Ředitelství vodních cest Jana Bukovského roste ve středních Čechách zájem o rekreační plavbu malých lodí. „Zatím je bohužel k dispozici jen několik v zásadě soukromých přístavišť, jejich využití je značné," řekl.

Modernizace komor

ŘVC právě zahajuje práce na modernizacích plavebních komor ve Velkém Oseku a v Brandýse nad Labem. Po více než 60 letech provozu dosloužila vrata plavební komory v Oseku a betonové zdi postavené těsně po válce se rozpadají.

V Brandýse komora stojí na nestabilních tekoucích píscích, dno je rozpraskané a bez rozsáhlé opravy by se komora mohla zhroutit. Investici ve výši asi 220 milionů korun financuje Státní fond dopravní infrastruktury. Dokončení je naplánováno na konec roku 2016.

„Hlavní objem práce bude vždy na podzim, kdy bude plavební cesta zastavena," dodal Bukovský. Tyto dvě komory jsou poslední z 21 komor na Labi, které neprošly komplexní rekonstrukcí po více než 50 letech provozu.

Podle údajů Státní plavební správy bylo na začátku letošního roku v Česku evidováno 13 706 plavidel. Oprávnění na obsluhu rekreačních plavidel má v tuzemsku téměř 70 tisíc lidí, z toho je 27 tisíc oprávnění pro moře.

Čtěte také: V Nymburce vznikne v roce 2015 přístaviště a půjčovna lodí