Za prvé se před budovou asfaltuje opravený úsek, který je součástí nového projektu rekonstrukce této lokality. Za druhé komplikuje odjezdy a příjezdy vlaků fakt, že asi 200 metrů od nádraží se smí jezdit pouze po jedné koleji kvůli aktuální stavbě železničního nadjezdu. A do třetice to nejzásadnější. V Poděbradech končí veškeré rychlíky směřující na Hradec a cestující přesedají na náhradní autobusovou dopravu. Přičemž zvláštní autobusy staví před obchodním domem Jiří, takže davy míří od nádraží a zpět podél staveniště s asfaltéry.
„Co vám na to mám říct? Jak vidíte, cestuju s kufrem, batohem a pejskem a tohle přesedání určitě není příjemná věc. Ale jinak se do Hradce zkrátka nedostanu, tak co mi zbývá?" krčí rameny jedna z cestujících, která netušila, že v Poděbradech bude muset z rychlíku vystoupit a jít na autobus.
Komplikace způsobila nehoda nákladního vlaku plného uhlí, který vykolejil nedaleko Převýšova a zcela tak zřejmě na týden uzavřel zásadní část železniční trati mezi Poděbrady a Hradcem Králové.
Špatné koleje nebo vagón
Samotná nehoda se stala v neděli ve 21.20 hodin. Vlak vyjel z Nymburka a plně naložený uhlím mířil do elektrárny v Opatovicích. V místě nehody není souběžná silnice, takže vrátit vagony na koleje nebude snadné. Odstraňování vykolejených vagonů potrvá několik dní, vždy na noc bude kvůli bezpečnosti přerušeno. „Při noční manipulaci s převrženými vagony hrozí, že se někdo zraní," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Místo nehody s vysypaným uhlím hlídají policisté.
Celá souprava měla dvě lokomotivy a 32 vagonů. „Z toho lokomotiva a tři vagony zůstaly v kolejišti, dalších 15 vagonů je mimo koleje, z toho devátý a desátý leží na boku," řekla policejní mluvčí Ivana Ježková. Dechová zkouška ani u jednoho ze strojvůdců neprokázala alkohol.
Příčiny nehody jsou zatím nejasné, nejspíš za ní ale nebude vysoká rychlost. „V úvahu připadá nejspíš buď špatný stav trati, nebo závada na některém z vozů," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Další možností je převrácení vlaku vlastní vahou, protože trať v místě nehody vede do oblouku. Vyloučeno není ani podmáčení terénu.
Jak Drápal dodal, škoda 2,5 milionu korun je na trati a milion na vlaku.
Zpoždění potrvají asi týden
Zpět na poděbradské nádraží. Tři muži v modrobílých vestách s logem Českých drah vždy čekají na příjezd buď autobusů vezoucích cestující od Chlumce nebo na rychlíky přijíždějící od Prahy, které v lázeňském městě končí. „Vysvětlujeme všem, kam mají jít, proč a na jaké zpoždění se asi mohou připravit. Ne každý to pochopitelně vítá s nadšením a je i dost takových, kteří si zanadávají," říká jeden ze speciálních informátorů.
Ti, kteří míří z Poděbrad a následujících stanic včetně Nymburka směrem na Prahu, tak musí u rychlíků vypravených z Hradce nebo jedoucích po této trati počítat se zhruba dvacetiminutovým až půlhodinovým zpožděním.
V některých médiích se objevila informace, že rychlíky vyjíždějící z Poděbrad na Prahu na autobusy s cestujícími z Chlumce nad Cidlinou nečekají a vyjíždí na trať podle platného jízdního řádu. Sami jsme se však přesvědčili, že tomu tak není. „V zásadě to funguje tak, že rychlíky končící v Poděbradech se dojedou prázdné otočit do Velkého Oseka a v Poděbradech čekají na příjezd autobusů od Chlumce nad Cidlinou," vysvětlil zástupce Českých drah.
Jak dlouho oprava zcela zničené trati u Převýšova potrvá, to si zatím nikdo přesně netroufá říci. Hrubý odhad zaměstnanců Českých drah mluví o sedmi až osmi dnech.
Jak nyní z Poděbrad či Nymburka vlakem na Hradec KrálovéJe zavedena náhradní autobusová doprava na úseku Poděbrady – Chlumec nad Cidlinou a zpět. Autobusy jsou na tomto úseku pomalejší, po cestě nabírají zpoždění zhruba dvacet minut. Cestující z Poděbrad, či Nymburka směrem na Prahu musí s tímto zpožděním počítat. Stejně tak cestující do Hradce.
Náhradní autobusy jsou přistaveny vždy naproti nádražní budově před obchodním domem Jiří na stanovištích autobusů 6 a 7.
V případě nejasností poradí speciální informátoři Českých drah, kteří jsou rozpoznatelní díky modrobílým mikinám s logem ČD.
Náhradní autobusová doprava je zavedena také v úseku Převýšov – Dobšice nad Cidlinou a zpět. Není obsluhována železniční stanice Choťovice.