„Je to spojeno s tím, že v Boleslavi se tento den koná Svatováclavská jízda, na kterou sem tradičně přijedou stovky lidí," vysvětlil volbu termínu Karel Horčička.

Malá ochutnávka bude pro nedočkavce připravena ale už o několik týdnů dříve. „Jelikož se letos uskuteční desátý Dobový letecký den, chceme při této příležitosti lidi pozvat na zářijové otevření. Dovnitř je samozřejmě ještě pustit nemůžeme, ale uvažujeme o nějakém promítání  na vnější stěny budovy a podobně, přesné formy té ochutnávky ale ještě dolaďujeme," dodal.

Kraj si tedy budovu za sto padesát milionů ponechá, zaplatí ji ze svého rozpočtu a muzeum bude de facto součástí Muzea Mladoboleslavska.

Kolem stavby už od počátku panovala řada otazníků, zejména od chvíle, kdy se ukázalo, že dotace, s níž vedení Středočeského kraje ještě v čele s bývalým hejtmanem Rathem počítalo, se konat nebude. Objevily se spekulace o prodeji či pronájmu budovy, v jednu chvíli se uvažovalo i o tom, že zde místo letadel bude krytý bazén.

Letecké muzeum má být i společenským centrem

Boleslavský zastupitel Karel Horčička působí na středočeském krajském úřadu v oblasti reginálního rozvoje už druhým rokem. Nyní se po nástupu Marcela Chládka na ministerstvo školství přesunul na pozici radního. Povídali jsme si ale nejen o tom, co to pro jeho práci znamená, zmínil se i o investičních plánech Středočeského kraje na území Boleslavska.

Karel HorčičkaCo vlastně znamená post radního pro vaši práci?

Dosud jsem byl na pozici předsedy Výboru pro regionální rozvoj, který má vlastně možnosti pouze doporučující. Znamená to, že jsem náměstkovi určité věci pouze doporučoval. Radní už má pravomoc o věcech rozhodovat, což je asi největší změna. S tím se ale samozřejmě váže i větší zodpovědnost. Spolurozhoduji o věcech, které se týkají i ostatních oblastí, a přece jen je ta zodpovědnost velká, když si vezmete, že kraj hospodaří s rozpočtem skoro dvacet miliard korun.

Co konkrétně se teď ve vaší oblasti plánuje?

Chystáme řadu docela velkých věcí, ale není to tak, že bych přišel, bouchnul do stolu a chtěl všechno z gruntu změnit. Pokračuju v tom, co začal můj předchůdce, protože ten směr byl velice dobrý. Regionální rozvoj je možná pro někoho nesrozumitelný název, ale rozptyl je značně široký a dotýká se téměř všech oblastí.

Kraj je velký, přece jen spojuje dvanáct bývalých okresů, prozradíte ale plány, které se dotýkají Mladoboleslavska?

Z pohledu regionálního rozvoje tady máme v tuhle chvíli dvě velké věci. První z nich je areál ve Vrchbělé. Pokud všechno půjde dobře, částečně bychom ho rádi otevřeli před letní sezonou. Ono už je to částečně přístupné vlastně už dnes, někteří lidé už tam jezdí, i když to není úplně správné, protože je to ještě rozestavěné.

Co k dokončení areálu chybí?

Momentálně tam řešíme úklid, věci spojené s hygienou, aby tam bylo dostupné sociální zařízení a podobně, a také řešíme drobné stavební úpravy. To všechno by ale mělo být před letní sezonou hotovo, aby se v červnu mohl areál oficiálně otevřít.

Mluvíte ale o tom, že bude otevřen jen částečně, co si pod tím mám představit?

Jde o inline dráhy a dětské hřiště. Pokud se budeme bavit o hotelu, ten je sice také těsně před dokončením, z takových pětadevadesáti procent je hotový, ale k tomu 30. červnu s největší pravděpodobností otevřen nebude.

Předpokládám, že druhou velkou akcí je dnes už legendami opředené letecké muzeum u boleslavského letiště?

Je to tak. Ta stavba samotná je skutečný unikát, myslím, že bude aspirovat v nějakých architektonických soutěžích na zajímavá ocenění. Myslím, že se úplně zbytečně stala terčem kritiky a jakési pomlouvačné kampaně.

A jak to vypadá v tuhle chvíli?

Momentálně se soutěží vnitřní vybavení. Uvnitř lidé najdou unikátní věci, které nikde jinde v republice nebudou k vidění, takže je opravdu nutné pečlivě to připravit. Naše vize je ale taková, že pokud vše půjde bez komplikací, otevřeme muzeum na svatého Václava, tedy 28. září. Ještě před tím bzudou mít lidé možnost si budovu zvenčí prohlédnout při příležitosti konání Dobového leteckého dne.

Jak moc odlišná bude jeho podoba od vize, kterou představil architekt Hlaváček v době před tím, než se začalo spekulovat o tom, že se chce kraj muzea zbavit?

Vnitřní vybavení se teprve soutěží, ale myslím, že ta výsledná podoba bude hodně podobná tomu, co bylo v původních plánech. Koncepce se nikterak zásadně neměnila. Jde ale o to, že to není jen o muzeu. Měl by tam vzniknout prostor, který umožní třeba i pořádání konferencí, společenských akcí… Chceme, aby to tam žilo. Klíčová samozřejmě bude i osoba manažera, který muzeum povede, musí být schopný a umět myslet také marketingově.

Kdo bude muzeum provozovat?

Bude samozřejmě spadat pod kraj, ale stane se součástí Muzea Mladoboleslavska. Rádi bychom také navázali na nápad se společným nebo zvýhodněním vstupným do Škoda Auto Muzea, momentálně řešíme i to, že bychom chtěli dostat k muzeu i cyklostezku Greenway Jizera.