Právě v Mnichově Hradišti na Mladoboleslavsku, kterého se nadměrná zátěž ze strany nákladních automobilů dotýká od Veselé až po Hoškovice, se před dvěma týdny konala zatím poslední schůzka, na které zástupci obcí, měst i dotčených institucí jednali o plánovaném omezování kamionové dopravy.

Výsledek? Proti stávající podobě projektu je především boleslavský dopravní odbor a dopravní policie. První považují projekt za protiprávní a požadují předně změnu legislativy, druzí volají po navýšení počtu dopravních značek. Zhruba na 1300.

To ovšem významně zvedá cenu projektu. Shodně navíc pochybují o vymahatelnosti chystaného systému. Dopravní policii by prý spuštění projektu mohlo dokonale paralyzovat.

Své námitky mají také některé obce

Projekt nemá stoprocentní podporu ani mezi obcemi. Někde si ztěžují na nedostatečnou informovanost. Memorandum, které krajský úřad rozeslal vloni v srpnu a v němž se měly obce zavázat k finanční spoluúčasti, vyvolalo rozporuplné reakce.

„Když jsme se s projektem konečně mohli seznámit, uvědomili jsme si, že plánovaným opatřením příliš nevěříme," upozornila starostka Brodců Edita Nová. „Jsme ochotní dále jednat, ale nepřistoupíme na jakékoliv podmínky. Například nehodláme za čtyři dopravní značky zaplatit bezmála čtvrt milionu," dodala Nová.

Na memoranda došlo očividně v nepříliš vhodnou dobu. V některých obcích už se před volbami zastupitelé nesešli, jinde začali protestovat proti výši finanční spoluúčasti. Částka se totiž rozpočítávala podle délky dotčené komunikace v daném katastru.

Přestože v Brodcích je potřeba označit jedinou křižovatku, úsek silnice je tu natolik dlouhý, že by měl městys platit víc než některá města. S tím nesouhlasí a navrhuje, že si značky pořídí sám. „Stále jednáme," okomentoval situaci, která v některých obcích ještě nebyla vyřešena, náměstek hejtmana Karel Horčička.

Věc je v rukou dopravního odboru

Projekt omezení kamionové dopravy se týká dvou frekventovaných komunikací druhé třídy 610/II (od Benátek po Březinu) a 276/II (od Bělé po Bakov). V řešení je už roky a mnohokrát už to vypadalo, že řešení je na spadnutí. Nyní věc závisí na mladoboleslavském dopravním odboru, který vykonává přenesenou působnost státu.

„Na schůzce v Hradišti padaly ze strany dopravního odboru různé výtky. Některé se krajskému úřadu následně podařilo vyvrátit. Je jasné, že omezení kamionové dopravy nebude úplné. Ale i snížení provozu o čtvrtinu bude úspěch. Přestože schůzka v Hradišti věc vlastně neposunula dál, s vedoucím odboru dopravy, panem Macounem, jsme se domluvili, že Středočeský kraj zahájí správní řízení. Věřím, že dopadne dobře," dodal Horčička.

Pokud by odbor, který v této věci zastupuje státní správu, vydal zamítavé stanovisko, budou se hledat jiné cesty, jak omezení prosadit.

Při náročné rekonstrukci průtahu v Bakově nad Jizerou vedení města doufalo, že na novou silnici už kamiony nevjedou. Ovšem děje se se tak, a sice i na dvou nedávno opravených komunikacích v Kosmonosech.