Kdo chce rušit lokálky? Proč? A co si bez nich lidé v obcích počnou? Takové otázky režisérku, tehdejší studentku FAMU, Andy Primusovou překvapivě nenapadly při čtení novinového článku, ale jednoho rána při čekání na vlak. Právě se od své sousedky dozvěděla, že opožděný vlak, na který čekají, by jednou nemusel dorazit vůbec. V minulosti se několikrát mluvilo o tom, že linka propojující malou obec s Prahou, má zaniknout. „Copak jste si nevšimla, že už tu nejezdí ani žádné náklady? A co jich tu přitom dříve bylo,“ dodala ještě sousedka, než zahlédla za zatáčkou vytoužený spoj.

Kam vedou koleje, tam je život

„Tehdy mě to opravdu zaskočilo, o tom, že se ruší lokálky, jsem nevěděla. To jsem zjistila až když jsem se podívala na internet a vyskočil na mě problém jako hrom,“ vzpomíná Andy Primusová po dvou letech.

Rozumnou odpověď na to, proč regionální vlaky, které tu desítky let jezdily a nikomu nevadily, ba dokonce byly hojně využívané, mají najednou zmizet, ale na internetu nedostala. Rozhodla se pátrat dál na vlastní pěst a s kameramanem v zádech. Výsledkem tohoto ročního usilovného bádání je celovečerní dokument Záhada lokálek, který odkrývá nejen pozadí toho, proč se ruší regionální tratě, ale ukazuje i na oběti takového rozhodnutí – obce zasažené automobilovou a kamionovou dopravou, odliv mladých lidí z vesnic a starousedlíci, kteří se bez aut ocitají odříznutí od světa. „Kam vedou koleje, tam je život,“ říká podtitul dokumentu.

Ve Středočeském kraji je situace lepší

První cestu podnikla režisérka se svým týmem do Plzeňského kraje, kde už dvacet let nejezdí vlaky v úseku Kralovice – Mladotice, který byl součástí tratě Rakovník – Mladotice. To, co bylo zprvu vysvětlováno jako „oprava poškozených kolejí“ se vzápětí ukázalo jako celkové zastavení provozu. Místní lidé léta marně volají po obnově. Až nyní se zdá, že by k ní skutečně mohlo dojít. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nabídla trať bezúplatně obcím s podmínkou, že bude do pěti let uvedena do provozu. Podle Andy Primusové jde o exemplární příklad toho, kdy lidé v obci přijdou o trať, aniž by jim přitom byl jasně vysvětleno proč.

Zarostlé a zpustlé tratě, které byly vyloučené z provozu, najdeme v celé republice. Ve větší míře například v Ústeckém, Pardubickém či Moravskoslezském kraji. Naopak ve středních Čechách k rušení lokálek a omezován dopravy na železnici dochází jen výjimečně. Kolem Prahy jsou příměstské linky posilovány a někde dokonce vznikají nové zastávky. K zastavení provozu na několika tratích tu v minulosti přesto došlo. V roce 2006 zrušila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) trať mezi Bošicemi a Bečváry na Kolínsku. Lidé tam o vlak naštěstí nepřišly úplně, tratě se ujala společnost KŽC Doprava a provozuje na ní turistický motoráček. Předchozí lokálku sice plně nenahradí – motoráček jezdí pouze v letní sezóně – alespoň ale přivádí do malých obcí turistický ruch.

První díl nabídne úvod do problematiky

„Práce na filmu mě naučila dívat se na věci jinak,“ říká Andy Primusová, rodilá Pražačka, která částečně žije v Praze a částečně v malé obci ve Středočeském kraji. „Často se reakce lidí odbývají jednoduchou lží. Obyvatelé vesnic nechápou, proč k nim najednou nemá jezdit vlak, který je pro ně mnohdy jediným spojením s okolními městy a obcemi. Prý je moc drahý. Ale má být veřejná doprava výdělečná?“ nechápavě kroutí hlavou. Filmem chce vyvolat mezi veřejností diskuzi o tratích, vlacích, nádražních budovách, ale i přeplněných silnicích. Zároveň doufá, že snad pomůže tam, kde se lokálky ocitly na černé listině a hrozí jejich zánik nebo již zmizely.
Andy Primusová o svém dokumentárním debutu mluví jako o filmu „který neměl nikdy vzniknout“. „Myslím, že ne všichni z něj budou mít radost,“ míní. Ačkoliv jí během natáčení byly několikrát hozeny klacky pod nohy, zastrašit se podle svých slov nechat nechce. Už nyní ve střižně vzniká druhý díl, kam použije materiály, jež se nevyšly do předchozího. „První díl nabídne úvod do problematiky, druhý díl už bude počítat s poučeným divákem a zaměříme se na jednotlivé kauzy,“ vysvětluje. Vedle toho budou vznikat krátká videa, která s tématem souvisí – například stavění cyklostezek na dosloužilých tratích. Podívat se na ně bude možné přes youtube či web www.zahada-lokalek.cz.

První díl dokumentu Záhada lokálek bude uveden tuto sobotu v rámci Národního dne železnice v Bohumíně v Moravskoslezském kraji. Dále se plánuje jeho uvedení v Praze, v Bojově u Prahy či Lovečkovicích v Ústeckém kraji. Zájem o něj projevil festival dokumentárních filmů v Jihlavě a je možné, že se objeví i na televizních obrazovkách.

Zrušené tratě ve Středočeském kraji1970: Skalsko – Chotětov (Mladoboleslavsko)
1970: Rokytňany – Dobrovice (Mladoboleslavsko)
1972: Praha-Těšnov – Praha-Vysočany
1982: Zvoleněves – Kladno-Dubí (Kladensko)
2004: Hostivice - Podlešín na Kladensku (obnoveno 2008 - sezónní provoz, od roku 2015 pak jezdí celý týden vlaky v úseku Hostivice - Dobrovíz - doprava zaměstnanců do Amazonu)
2006: Bošice – Bečváry na Kolínsku (vzápětí sezónní provoz KŽC - dodnes)
2006: Čelákovice – Mochov na Praze - východ (od roku 2008 sezónní provoz KŽC)
2006: Krupá - Kolešovice na Rakovnicku (vzápětí zaveden historický provoz)
2010: Dolní Bousov – Kopidlno (Mladoboleslavsko
2010: Zlonice na Kladensku - Straškov (dnes jen 2 páry vlaků v pracovní dny)
2009: Vraňany na Mělnicku - Lužec nad Vltavou (provoz pouze v pracovní dny)
2011: Lužná u Rakovníka - Žatec (zůstaly jen 3 páry vlaků na trati, která kdysi měla celostátní význam)
2013: Čistá na Rakovnicku - Kralovice (ze strany Plzeňského kraje)