Takzvané JE firmy působily sice krátce, jeden školní rok, ale žáci v nich stihli vyrobit výrobky, prezentovat je, prodávat i vést účetnictví i další nezbytnou administrativu jako ve skutečných firmách. A sklidili nemalé úspěchy. Jemná, ručně vyrobená přáníčka se doslova rozlétla do celého světa. Nástěnný kalendář si koupil i ministr financí Andrej Babiš.

První firmu vytvořilo deset studentů napříč ročníky. Firma vyráběla různá přáníčka k svátku, narozeninám, svatbám, k Valentýnu. Práci si rozdělili následovně: šest budoucích zahradnic vyrábělo přání. Čtyři hoši z nástavbového studia oboru provozní technika tvořili zázemí firmy, to znamená, že vytvářeli facebookové a webové stránky, vedli účetnictví, vypracovávali výroční zprávy a vedli prezentace.

Další firmu založili čtyři lidé z nástavbového studia provozní technika. Pánové si zvolili téma opravdu blízké. Vytvořili přebíjecí karetní hru s automobilovou tematikou. Materiál si k tomu nakoupili za sponzorský dar od firmy Hyundai motor Czech v hodnotě 1500 korun.

Vlastními silami

Vše zvládali vlastními silami. Nejprve si vytiskli karty automobilů různých značek s přesným názvem a popisem. Měli k tomu k dispozici školní tiskárnu. Každou kartu zvlášť pak pečlivě zalaminovali.

Do třetice si firmu založili dva žáci oboru opravář zemědělských strojů. Ti si opět zvolili téma, které vychází z jejich oboru. Tvořili nástěnné kalendáře se zemědělskou tématikou, které určitě zaujali milovníky starých poctivých traktorů.

„Všechny snímky vyfotografovali žáci. Sestavovali je v programu tiskařské firmy a nechali si je vytisknout. I když s tím měli vlastně nejméně práce, protože nic nevyráběli, sklidili největší prodejní úspěch," popisovala učitelka Karolína Matějovská, která projekt JE firmy vedla.

Stačilo jen sehnat historické traktory. To podle Karolíny Matějovské nebyl problém. Většina žáků chodí na různé brigády do zemědělství, nebo pochází ze zemědělských rodin, takže mají přehled, kde takové stroje půjčit. Nástěnné kalendáře pánové nejvíce prodali svým kamarádům a známým.

Podpora od firem

Témata firem si žáci vybírali společně s učiteli. Samozřejmě se přikláněli ke svému oboru, ale brali také v úvahu možnou podporu od sponzorských firem. Sponzoři podpořili už zmiňované hrací karty. Vydání kalendářů zase podpořila částkou 1500 korun osivářská firma Monsanto z Brna.

Přáníčka si děvčata vybrala sama a sama také složila základní kapitál. Výrobou, prodejem a administrativou ale práce ve firmách ještě nekončila.

Studenti svoji práci prezentovali na Veletrhu studentských firem v Praze v Galerii Harfa mezi jednačtyřiceti firmami. Každá z nich měla svůj stánek. Práci firmy hodnotila porota, a to nejen uspořádání stánku, ale i sepsání výroční zprávy, prezentaci firmy a prodej své práce.

Studenti museli svoji firmu představit během čtyř minut na ozvučeném pódiu. Porota pak vybrala šest nejlepších firem. „Mezi ně jsme se bohužel nedostali. Další pořadí se nestanovovala. I tak to byl velký úspěch. Žáci se připravovali celý rok a odvedli velký kus práce. Byla to pro ně cenná zkušenost a zvládli to. Byli moc šikovní," pochválila žáky Karolína Matějovská.

'Podnikavá' učitelka 

Práci žáků a hlavně Karolíny Matějovské ocenil také ředitel školy Jan Nechutný: „Vést jen jednu firmu je už dost náročné a je to spousta práce. Paní učitelka si vzala hned firmy tři a velmi se tomu věnovala i ve volném čase. Věřím, že bude pokračovat i v příštím roce, protože žáci už přišli s dalšími nápady."

A žáci se chtějí zúčastnit. Například vedle veletrhu v Praze byli také na veletrhu „nanečisto" v Hradci Králové. Jeli tam s velkým očekáváním, ale odjeli zklamaní, protože neuspěli. Ale přivezli si odtud seznam úkolů sepsaných na A4, co ještě musí udělat a co vylepšit.

Porotci byli také velmi vstřícní a předávali jim cenné konkrétní rady. „Už jen taková maličkost: neměli jsme s sebou pokladní bloček na prodej výrobků. To jsme nevěděli, a ani nás to nenapadlo, ale když jsme jeli do Prahy, všichni pokladní blok měli," poznamenala Karolína Matějovská.

Další zkušenosti žáci sbírali na dvou workshopech v Praze, kde se učili prezentační dovednosti a jak se chovat u stánku. Výuka byla tak poutavá, že ji účastníci jen hltali. Založení studentských firem, které měla škola letos poprvé, vlastně navrhl ředitel školy Jan Nechutný.

Karolína Matějovská se nápadu ujala nejprve s obavami, ale pak získala spojence - žáky, kteří měli do práce chuť a nadšení. To ji velmi posílilo a práce ji nadchla. „Pracovat dnes s dětmi, které něco opravdu chtějí, je neuvěřitelné. Žáci mají za sebou konkrétní výsledek. Ví, že dokáží něco udělat, a to je pro ně velmi důležité," konstatovala Karolína Matějovská.

Čtěte také: Ředitel hospodářské komory v Praze: Pomáhat a ulehčovat je naše druhé jméno