Teoreticky by Borecký jako potřebné vnímal zdražení ještě letos o dalších 10 procent, aby se vyrovnalo navýšení nákladů, které přinesly změny cen nafty a elektřiny. K tomu nedojde a dražších jízdenek „pod stromeček“ se lidé obávat nemusejí. Nicméně o postupu v roce následujícím se povedou debaty mezi středočeským hejtmanstvím a představiteli Prahy. Ti už při posledním zdražení jízdenek v Praze a středních Čechách zdůrazňovali, že jde o krok vycházející z podnětu středočeských partnerů a trvalí na zachování cen předplatních kupónů. Proti byla i pražská magistrátní opozice.

Ani nyní není na straně hlavního města zdražení na pořadu dne. „Praha žádné úpravy tarifu MHD neplánuje," sdělil Pražskému deníku náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Podle informací Deníku by zdražení jízdného mohlo negativně ovlivnit obraz vládnoucí pražské koalice před komunálními volbami. „Vždycky je před nějakými volbami. Věřím, že kolegy přesvědčím,“ konstatoval středočeský radní.

Podíl jízdného na nákladech je prý nízký

Z celkových nákladů na veřejnou dopravu kryjí peníze vybrané na jízdném podle Boreckého ve středních Čechách 25 procent, v Praze prý dokonce jen 17–18 procent, protože v metropoli hodně lidí včetně Středočechů využívá roční předplacené kupony s cenou danou politickým rozhodnutím 10 Kč na den – tedy za 3650 Kč. Jinde mají příjmy z jízdného na nákladech vyšší podíl, zdůraznil Borecký – s odkazem na Bratislavu se 40 procenty či západní Evropu s 50–70 procenty. Deníku Borecký řekl, že to není v tom, že by jinde měli dopravci nižší náklady nebo tam vlaky a autobusy jezdily plnější. Odpovědí je prý cena: cestující se tam svezou dráž. A jako nezbytné vidí dostat se v horizontu pěti let alespoň na 50 procent. „Nyní se systém řítí do zdi,“ konstatoval s tím, že při současném nastavení se blíží kolaps.

Bez zdražování to nepůjde. Tedy nepojede

Argumenty, že veřejná doprava je službou, kdy nelze jen sčítat a porovnávat výdaje s příjmy, podle středočeského radního padají se zjištěním, že v současné podobě není systém ufinancovatelný. V čistě ekonomické rovině, bez hledisek politických a sociálních, by prý cena pražského kuponu odrážející náklady vycházela na 20 tisíc korun a v prvním středočeském pásmu na 16–17 tisíc. Peníze ale chybí a tak se podle Boreckého zdražování v příštích letech stane nezbytností. Debata se zřejmě povede jen o tom, co je sociálně únosné.

Jedním dechem radní odkazuje také na nutnost změn v takzvaném rozpočtovém určení daní. Daňové výnosy stát rozděluje krajům podle poměru počtu obyvatel k roku 2000, jenže od té doby ve středních Čechách přibylo čtvrt milionu lidí (pro něž je třeba zajišťovat služby – a to i jiné než veřejnou dopravu a údržbu silnic), takže by Středočeský kraj měl dostávat asi o dvě miliardy více. A Borecký také volá po větším zapojení státu do modernizace na železnici, kde budou potřeba nové velkokapacitní soupravy, tak do povinného zavádění bezemisních autobusů.