Podle policejních statistik jsou cyklisté spolu s chodci a motocyklisty na silnicích nejzranitelnější skupinou. Nejsou totiž oproti řidičům aut chráněni žádnou karoserií. Pokud cyklista navíc nezná či úmyslně porušuje pravidla silničního provozu, má nedostatečně vybaveno jízdní kolo, nebo dokonce sedne za řídítka po požití alkoholických nápojů, nemůžeme se divit nepříjemným statistickým číslům.

Každý cyklista by měl vždy před jízdou provést nejlépe v servisu údržbu kola. Jeho špatný technický stav totiž může být příčinou nehody, při které může dojít k vážným zraněním. Celkově bylo v důsledku špatného technického stavu jízdního kola v letech 2012 až 2015 těžce zraněno pět osob, lehce pak dalších dvaatřicet osob.

Důležitou roli v bezpečnosti hraje hlavně ochranná přilba, kterou je nutné mít nasazenou a řádně připevněnou. Dokáže zabránit pětaosmdesáti procentům úrazů hlavy a osmaosmdesáti procentům úrazu mozku. Povinnost helmu použít mají děti do 18 let. Ovšem mít by ji měl na hlavě každý, kdo na kolo usedne.

Hlavně být viděn

Nehoda se může stát komukoli, kdykoli a kdekoli při jakékoli rychlosti. U cyklistů se zde jedná totiž o nejčastější příčinu zranění či úmrtí. Vhodné je při jízdě používat také chrániče na lokty a kolena, ale i cyklistické rukavice. Zapomínat by cyklisté neměli ani na správné oblečení obohacené reflexními prvky nebo reflexní pásky.

„Příznivcům cyklistiky připomínáme pravidlo: není důležité vidět, ale být viděn. Reflexní prvky jsou pro řidiče viditelné až na vzdálenost dvě stě metrů," uvedla kladenská policejní mluvčí Jana Šteinerová.

Povinná výbava

Velmi důležitou roli hraje také povinná výbava jízdního kola. Je nezbytně nutné, aby na kole byly dvě nezávislé fungující brzdy. Dále musí být kolo vybavené odrazkami - přední bílé, zadní červené a na bocích a na pedálech oranžové barvy. Za snížené viditelnosti samozřejmě světla, přední bílé a zadní červené. 

„Pokud cyklista nemá povinnou výbavu, hrozí mu pokuta až dva tisíce korun," uvedla Jana Šteinerová. Mnohem vyšší pokutu může dostat cyklista za to, že řídí pod vlivem alkoholu. „Pokud se prokáže, že měl více než jedno promile, může dostat sankci až padesát tisíc korun, při nižší hodnotě dva a půl tisíce až dvacet tisíc korun," řekla mluvčí policie.

Správná jízda

Jízda na kole má svá bezpečnostní pravidla. „Cyklista by měl myslet na to, že v případě jakékoli změny směru musí včas dát znamení paží, obzvlášť při odbočování vlevo a ujistit se, že jej ostatní zaregistrovali. Teprve potom může odbočit," konstatovala Šteinerová.

Na vozovce i stezce musí jet vpravo. Trasu by měl volit podle svých zkušeností a možností. Neměl by vjíždět tam, kam nevidí a měl by si dávat pozor na přijíždějící a předjíždějící vozidla. Pokud nastane kolize se zraněním nebo podezřením na něj, je třeba ji okamžitě nahlásit na policejní linku 158, ale také na záchrannou službu, která funguje na lince 155.

Čtěte také: Reflexní prvky: s novelou zákona souhlasí chodci, cyklisté a hlavně řidiči