„Národní divadlo odehrálo více než 1000 představení, na repertoáru máme více než 100 vlastních titulů. Díváme-li se na profil divadla, tak je důležité dívat se na to, co divadlo hraje a nevěnovat se pouze premiérám. Z hlediska kritiků to často vypadá tak, že divadlo je to, co jsou premiéry. Není to pravda. Divadlo je to, co nabízí v repertoáru," řekl ČTK ředitel ND Jan Burian. „Některé premiéry se dělají pro dlouhodobé provozování, jiné, třeba současných oper, se dělají záměrně třeba jenom na pět repríz. Spravedlivý obraz je tedy obraz celé sezony," dodal.

Opery Krakatit a Žádný člověk se kritikům nelíbily

Nepříznivé kritiky zaznamenala například premiéra opery Václava Kašlíka Krakatit nebo opera Jiřího Kadeřábka Žádný člověk. S nejednoznačným přijetím se setkaly Čechovovy Tři sestry a Pýcha a předsudek od Jane Austenové v režii ředitele činohry Daniela Špinara.
Návštěvnost se podle Buriana vyvíjí tak, že divadlo získává nebo ztrácí dobrou pověst.

„Dobrá pověst se ale nevytváří tím, že si někdo přečte kritiku. Vytváří se především tím, že si lidé vzájemně sdělují, zda se jim představení líbí nebo nelíbí," uvedl. Míní, že korelace s kritickým oceněním je pak nejen v České republice minimální. Nechci říct, že kritiky nebereme vážně, na druhou stranu k tomu, abych věděl, zda je inscenace úspěšná, si nestačí přečíst kritiku, dodal. Podle něj "divák hlasuje tím, že si kupuje lístky".

Největší nevoli publika a kritiků schytala Pucciniho opera Tosca

Největší nevoli publika a hudebních publicistů schytala Pucciniho opera Tosca, jejíž provedení uznávaná operní kritička Helena Havlíková označila za „mrháním penězi, energií i dovednostmi umělců Státní opery". Bučení publika a nepříznivé kritiky provázely také premiéru Donizettiho díla Poprask v opeře. "Do divadla chodí především na tituly, potom na herce, ale v žádném případě diváci nechodí na kritiky. Paradoxně zahraniční recenzenti o nás píší podstatně lepší recenze než ti domácí. A to je problém, který s Národním divadlem souvisí od národního obrození," podotkl Burian.

Na repertoáru Opery, Činohry a Baletu ND a Laterny Magiky se v sezoně 2016/2017 objevilo 108 vlastních titulů. „Je to samozřejmě velké číslo, ale my máme čtyři umělecké soubory a hrajeme ve čtyřech divadlech. Národní divadlo se snaží budovat stálý repertoár, hrajeme tituly třeba pět a v některých případech i desítky let," uvedl Burian.

Sezonu ND zakončí 6. července premiérou opery Orfeus v podsvětí

Sezonu 2016/2017 ND zakončí 6. července premiérou opery Orfeus v podsvětí v Hudebním divadle Karlín. Novou inscenace operety Jacquese Offenbacha pro ND zrežírovali bratři Cabani. Atraktivnímu titulu by mohlo uškodit, že je nasazený v prázdninovém termínu a kvůli rekonstrukci budovy Státní opery v Hudebním divadle Karlín, kam příznivci opery zatím příliš nenašli cestu.

„Při uzavření Státní opery pracujeme v nouzovém režimu a za možnost existence souboru v Karlíně jsem rád. Můžeme tam vyrábět nové tituly a chceme, aby se zkoušelo, jinak soubor nežije. Není to zdaleka ideální, ale musíme dva roky do návratu do Státní opery udržet soubor. Vím, že datum premiéry 6. července není typické, ale je to lepší než nic nedělat," konstatoval ředitel ND Burian, který končící sezonu hodnotí kladně. „Podařilo se nám přinášet různorodý repertoár, jednotlivé budovy se profilují a zároveň jako celek oslovujeme širokou vrstvu publika."