Je to oblast, nad níž se nelétá úplně pravidelně; zpravidla se zde tak nízko, že budí pozornost, pohybují stroje, které na Letišti Václava Havla Praha nevyužívají hlavní vzletovou a přistávací dráhu, ale slouží jim kratší vedlejší ranvej. Té řídící letového provozu dávají přednost například kvůli změně směru větru, ale jsou i další případy pro její volbu.

Víc než před koronavirem

Že se mu letadla zdají nějak hlučnější než dřív, nebo je prostě víc vnímá než před koronavirovou pauzou, řekl Pražskému deníku Václav Koláček z Průhonic.

„Nevím, jestli jsme si odvykli, když se kvůli omezením nelétalo, prostě je teď vnímáme víc. Ale s kolegou, který bydlí v pražských Kunraticích, jsme se shodli na stejném postřehu: oběma se nám zdá, že dřív z našeho směru letadla na Ruzyni sedala, ale teď naším směrem startují; s motory na plný výkon,“ podělil se dále o své postřehy. Vlastně i o svou nespokojenost: hluk se prý zdál nejen „nějaký větší“, ale i četnější.

S výrazným předstihem

Tohle pozorování mělo reálný základ. Letiště Václava Havla Praha běžně pro většinu vzletů i přistání používá hlavní dráhu. Ta byla však již od sklonku dubna uzavřena kvůli plánované technické a stavební údržbě s cílem zvýšit její bezpečnost.

Ačkoli trvání tohoto režimu bylo v plánu do pátku 2. července, ticho se rozhostilo už nyní. Hodinu před středečním polednem byl totiž provoz převeden zpět na hlavní dráhu, potvrdila Pražskému deníku mluvčí letiště Kateřina Pavlíková. Kvůli pracím byla naopak uzavřena vedlejší dráha.

Urychlení termínů podle jejích slov umožnily postup stavebních prací a příznivé počasí. „Oproti plánu tak byl provoz převeden na hlavní dráhu dříve, aby se nelétalo nad hustě obydlenými oblastmi,“ uvedla Pavlíková.