„Dávají tak najevo, že se po propuštění chtějí zařadit do normální společnosti. Přeji všem, kterým dnes předávám vysvědčení, aby se jim to povedlo," dodal Miloš Petera.

Střední odborné učiliště Vinařice vytvořilo ve spolupráci s vedením zdejší věznice už v roce 2007 ojedinělý integrovaný výchovně-vzdělávací projekt. Škola je mimořádně úspěšná v resocializaci žáků, kteří jsou toho času ve výkonu trestu odnětí svobody.

Jedinečnost projektu je dána skutečností, že výuka je přímo ve věznici, přitom není součástí vězeňské služby. Učiliště zajišťuje vše, co s tím souvisí, včetně financí, věznice zaručuje bezpečnost, nabízí prostory a dodává žáky z řad odsouzených.

Sociálně vyloučení jedinci

Celý projekt je částečně spolufinacován učilištěm z fondů Evropské unie, programů ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy i Středočeského kraje. Je zaměřen hlavně na sociálně vyloučené jedince, kteří se dříve nikdy nevyučili a měli potíže ve vzdělávání. Nabízí dokončení vzdělání, lepší možnosti uplatnění na trhu práce po skončení výkonu trestu a tím i nižší riziko návratu odsouzených zpět za mříže.

Soukromá škola je neziskovou organizací a nevybírá školné. Má přes tři stovky žáků. Všichni jsou klienty speciálně-pedagogického centra. Využívá moderní formy didaktické techniky i současné dostupné prostředky pro inkluzivní vzdělávání.

„Za sedm let činnosti aktivně rozšiřujeme účast žáků v prestižních projektech kraje, vybavení digitálními tabulemi formou financování z evropských dotací, účast v projektech pro zřízení školního psychologa, metodika prevence, asistentů pedagoga či dotačního programu pro pořízení kompenzačních pomůcek, zvláště pak dotací Středočeského kraje na výuku řemeslných oborů," vysvětlil ředitel školy Karel Vodička.

Škola je zapojena do ověřování jednotných závěrečných zkoušek. Dosud zde získalo výuční list 1004 žáků – vězňů. V rámci inkluzivního vzdělávání škola velmi těsně odborně spolupracuje s řadou akademických autorit, především v romistice, školství, s odborníky na psychologii dospělých i dalšími neziskovými organizacemi.

Zážitky pro žáky ve věznicích

Asistenti pedagoga jsou zvláště využívání pro zvyšování gramotnosti a výuku českého jazyka (vietnamština, romština, bulharština, ruština), v matematice suplují velmi špatnou a regionálně nerovnoměrnou úroveň znalostí žáků z předchozího základního vzdělávání.

Škola zajišťuje i kulturní zážitky pro žáky ve věznicích. „Pořádáme koncerty, přednášky o sexuální, protidrogové, rodinné a další problematice. Škola se soustředila pouze na řemeslné a praktické obory vzdělání jako jsou zahradník, kuchař, malíř, zedník, truhlář a podobně. V letošním roce zahájila výuku v praktické škole dvouleté a rozšiřuje ji ve speciálních třídách," informoval ředitel Vodička.

„Středočeský kraj bude i nadále vinařické učiliště podle svých možností podporovat," přislíbil hejtman Miloš Petera. Ten si při čtvrteční návštěvě ve věznici Vinařice prohlédl celý areál nápravného zařízení a jednal s ředitelem Miroslavem Hadravou.

„Seznámil mě s problémy, které zaměstnancům věznice komplikují jejich práci. Společně jsme také diskutovali o aktuální bezpečnostní situaci ve Středočeském kraji. Slíbil jsem řediteli věznice, že se pokusím mu pomoci řešit nejpalčivější problémy, například při jednání s ministrem spravedlnosti," řekl na závěr návštěvy hejtman Petera.

Čtěte také: Prahu 4 pomáhají uklízet vězni z Pankráce. Zadarmo