Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hejtman Řihák: Upouštění Vltavské kaskády mohlo přijít dříve

Středočeský kraj - Středočeský hejtman Josef Řihák (ČSSD) míní, že povodňová vlna by nebyla tak velká, kdyby Vltavská kaskáda začala upouštět vodu dříve. Vinu však nedává vodohospodářům, jejich práci při záplavách naopak oceňuje. Řekl to ve čtvrtek novinářům.

6.6.2013
SDÍLEJ:

Vltava u železničního mostu v pondělí 3. června v 7 hodin ráno.Foto: Deník/Jiří Macek

"Těžko sahat někomu do svědomí, ale je možné, že se mohlo upouštět dříve, kdyby v Praze byly vybudované hráze, jak tvrdí i někteří starostové," poznamenal Řihák.

Ministr zemědělství a jeden z Řihákových předchůdců v čele kraje Petr Bendl (ODS) ve čtvrtek prohlásil, že kaskáda využila maximální možnost své retence při velkém množství vody, které přišlo během krátké doby. Nejhorší je prý situace, kdy je vody tolik, že již není možné řídit odtok z vodních děl. Podle ministra se to stalo při záplavách v roce 2002, ne však letos.

Řihák ale míní, že kdyby bylo v Orlické přehradě méně vody, povodňová vlna nemusela být tak velká. Platí ovšem podle něj to, že po bitvě je každý generálem. "Po každých povodních se hledá viník," podotkl. Odpověď, zda byl zvolený postup správný, by podle Řiháka měli dát odborníci.

Hejtman si na druhou stranu uvědomuje, že letošní záplavy výrazně ovlivnila Berounka, která není regulovaná. Stavět na této řece přehradu podobně jako kdysi na Vltavě by ale v současné době nebylo možné. "Já bych ji chtěl, ale chtěl bych vidět, kdo by vystěhoval těch dvacet obcí, které se tenkrát vystěhovaly za komunistů," namítl.

Podle Řiháka je potřeba vyhodnotit, zda současné povodňové plány odpovídají realitě. Za vyhazování peněz v této souvislosti označil stavby povodňových hrází schopných zadržet nejvýše dvacetiletou vodu, které na letošní povodeň nestačily. Otázkou také je, zda se nepokusit změnit stavební zákon, aby bylo možné budovat protipovodňová opatření rychleji. Připomněl, že například Zálezlice doplatily na to, že se při stavebním řízení někdo odvolal.

Podle pracovníka krizového řízení Středočeského kraje Iva Bedrny se obce při minulých záplavách v roce 2002 a 2006 poučily a letošní velkou vodu zvládly i přes její rychlý nástup velmi dobře. "Nenastaly situace z roku 2002, kdy obce totálně nevěděly, co dělat," uvedl.

Průběh letošní povodně se podle Bedrny v mnohém podobal ničivým záplavám z roku 2002. Poukázal například na lagunu, která se vytvořila na Mělnicku, byť měla menší rozliv, nebo na chování Sázavy a Berounky. Klidnější byla naopak Jizera. "Princip těch povodní byl prakticky stejný, z pozice krizového řízení byl velmi podobný," dodal Bedrna.

Autor: ČTK

6.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Volby v Praze.
12

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení