Za poslední tři roky tu přenocuje největší počet turistů, což je skoro osmnáct procent Čechů, kteří vyráží na tuzemskou dovolenou.

Za loňský rok si Češi dopřáli přes jedenáct milionů dovolených, které trvaly více než pět dní. I přes toto velké číslo klesl jejich počet o čtyři procenta. Lidé spíše než do zahraničí navštěvují místa v tuzemsku, a to v necelých 63 procentech.

„Naši klienti jezdí častěji do chat a chalup v České Republice. Bylo obvyklé, že jsme měli klienty, kteří jezdili v jednom roce k moři, na týden na chalupu v létě a na týdenní pobyt v zimě. Ekonomika posledních let toto změnila, dnes jezdí klienti obvykle pouze na jednu dovolenou a to obvykle v létě na týden s rodinou, s partou známých," vysvětlil jednatel společnosti Tippobyt 
z Mnichova Hradiště Petr Fix.

„Domácí cestovní ruch je dlouhodobě velmi stabilní 
a ani rok 2013 nepřinesl žádná velká překvapení. Rekreační pobyty na chatách a chalupách jsou tradičně významnou součástí tuzemských dovolených. V posledních letech navíc registrujeme zvýšený zájem i o krátkodobý pronájem podobných nemovitostí ze strany turistů, kteří vlastní rekreační objekt nemají," sdělil generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.

Podle majitelů středočeských kanceláří vyhledávají lidé hlavně kvalitu a jsou mnohem více zcestovalejší. „Když lidé vyráží na chalupu, častěji vyhledávají objekty komfortnější, kde mají možnost nejen si samostatně v objektu vařit, ale mají v objektu také wellnes, saunu nebo whirpool, popřípadě bazén v létě u objektu. Vyhledávané jsou také objekty s bazénem uvnitř, tedy s celoročním provozem bazénu," řekl Petr Fix.

Častěji po Čechách než do zahraničí

Podle dalších informací vyjíždí Středočeši v případě zahraničních dovolených nejčastěji na Slovensko, do Chorvatska, Itálie nebo Řecka. Vlastní dopravou je stále oblíbené Chorvatsko a Itálie. „V zimní sezoně jsme zaznamenali velký nárůst zájezdů do exotických destinací, jako Thajsko, Dominikánská republika, Kuba nebo Keňa, a to zejména s odlety z Německa. Důvodem je nižší cena, přímé lety a větší výběr," objasnila Šárka Hochmanová z mladoboleslavské cestovní agentury Planet. Zejména mladší generace podle ní díky své jazykové vybavenosti mnohdy během jedné cesty navštíví i několik zemí najednou.

Nejen, že se zvýšil meziroční prodej zájezdů, ale také se zároveň navýšili celkové tržby o zhruba sedm procent, a to z důvodu vyšších průměrných cen prodaných zájezdů. „Cestovní kanceláře správně odhadly poptávku na rok 2013 a sjednaly pro letní pobytové zájezdy odpovídající kapacity. Tím se vyhnuly velkým slevám last minute, které vedou klienty k nežádoucímu vyčkávání s nákupem zájezdu až na poslední chvíli. Dokonce 
u některých pobytů se prodejní ceny s blížícím termínem odjezdu zvyšovaly," sdělila tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková.

Největší pokles však kanceláře zaznamenali u Egypta, 
a to kolem sedmnácti až dvaceti procent. Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur to bylo z důvodu zhoršené politické situace. „Cestovní kanceláře snižovaly ubytovací kapacity v egyptských letoviscích postupně od podzimu loňského roku, neboť zájem českých turistů poklesl v návaznosti na srpnové varování ministerstva zahraničí," uvedla Kateřina Petříčková.

Přestože v loňském roce cestovali Češi celkově méně, podíl využití služeb cestovních kanceláří a agentur při organizaci zahraniční dovolené vzrostl téměř na 52 %, naopak podíl individuální organizace se snížil na 48 %. Aktuální statistiky tak potvrzují dlouhodobě rostoucí trend 
v zájmu české klientely o služby cestovních kanceláří a cestovních agentur. Cestovní kanceláře vloni prodaly více než dva miliony zájezdů, jak 
v tuzemsku, tak do zahraničí, což znamená meziroční nárůst o 0,07 procenta.