S takovým odhadem včera přišli politici osmi největších stran, které se ucházejí o místa v zastupitelstvu hlavního města. Na pozvání Hospodářské komory ČR a Pražského deníku zasedli na druhé předvolební debatě věnované dopravě a chytrým řešením pro metropoli.

Situace je přitom tristní. V posledních deseti letech se v Praze otevřely jen dvě zásadní dopravní stavby tunelový komplex Blanka (září 2015) a jižní část vnějšího okruhu od D1 směrem k letišti (září 2010).

"Čtvrtkruh" nad Prahou

Další etapou by měla být stavba jihovýchodního okruhu mezi Běchovicemi a Modleticemi (optimistický odhad je rok 2025) a na severu města úsek okruhu od Suchdola do Chaber a Březiněvsi (s obřím mostem přes Vltavu). Především druhá trasa trvale naráží na odpor místních obyvatel.

Mezitím se ale už pracuje na dvou důležitých stavbách na území středních Čech, které by mohly odtáhnout část tranzitu z metropole.

Jde o pokračování karlovarské D6 (obchvat Řevničova se přiblíží slánské silnici I/16 a „propojí“ D6 a D7) a především plánovaná propojka mezi D7 a ústeckou D8. První zmiňovaná se už buduje, u druhé se právě podává žádost o povolení (obchvat Kralup). Obě stavby po dokončení vytvoří jakýsi „čtvrtkruh“ nad Prahou.

Jste pro mýto v centru Prahy?Kvůli přetížené dopravě v centru metropole se někdy mluví o zpoplatnění vjezdu pomocí mýtných bran. Co na to politici?
Petr Šimůnek (KSČM): NE. Je nutností stavět parkovací domy.
Hynek Beran (SPD): ANO. Cena mýta ale měla být dynamická, třeba dražší ve špičce a zadarmo v noci.
Petr Hlubuček (STAN): NE.
Roman Mejstřík (ANO): NE. Problémy by to přeneslo z centra jinam.
Viktor Mahrik (Piráti): NE. Ale do budoucna se mu asi nevyhneme. Je to podmínka EIA k Pražskému okruhu.
Adam Scheinherr (Praha Sobě): NE. Ale do budoucna je to podmínka pro EIA.
Ondřej Mirovský (Strana zelených): NE. Ale do budoucna se mu nevyhneme.

„Dlouho se mluví o jen Pražském okruhu, ale propojení dálnic D7 až D8 se opomíjí,“ připomněl včera zástupce Pirátů Viktor Mahrik. Na spojku D7 a D8, která pomůže metropoli, sází Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Důvod, proč se v Praze nestaví, je v komunikaci. Hnutí ANO v poslední době ovládalo post primátora, mělo i ministra dopravy, ale nic se nepohnulo,“ stěžuje si Scheinherr.

Podle Romana Mejstříka (ANO) je ale vliv města na stavbu okruhu hodně omezený. „Vnitřní i vnější okruh je prioritou, ale to musí fungovat i Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl Mejstřík, jinak též radní pro dopravu v Praze 6.

Na špatnou komunikaci s magistrátem si stěžuje třeba Petr Hlubuček (STAN), starosta Lysolají, v jejichž blízkosti by měl Pražský okruh vést. „Jsem starostou osm let, za poslední čtyři roky ani paní primátorka či radní pro dopravu pan Dolínek ani jednou nepřišli,“ posteskl si Hlubuček. Hnutí STAN podle něj není proti okruhu, ale žádá jasné záruky, třeba na jižní části již otevřeného okruhu dodnes podle Hlubučka chybí protihlukové stěny.

Velké sousto před námi

Podle Zdeňka Zajíčka z ODS by se podle odborných odhadů mělo v Praze do roku 2030 prostavět 400 miliard korun. „Z toho jednu třetinu investic ponese přímo Praha,“ upozornil Zajíček. Podle něj to bude náročné na investorskou přípravu a je nutná koordinace se Středočeským krajem. Zmiňované spojení dálnic D7 a D8 by nepřeceňoval. „Bude to spíše takový by-pass dopravy,“ podotkl Zajíček.

Hynek Beran (SPD) by v nastalé situaci považoval za nejhorší, kdyby se trasa Pražského okruhu (mluví se o ní už 50 let) začala nějak zásadně přeplánovávat. Podle Petra Šimůnka z KSČM je velkým problémem dopravního stavitelství i to, že každým rokem se území kolem metropole zastavuje, a tím pádem se pak i hůře staví. „Od roku 2005 počet obyvatel na hranici Prahy stoupl o 100 procent,“ připomněl Šimůnek.

Zástupci politických stran včera na debatě probrali i spojení města s letištěm. Většinově panuje shoda spíše na železničním spojení než na dostavbě linek metra A či linky B až na letiště.