Snadnější cesta velkých lodí do Prahy. To je cílem nejnovější zakázky Ředitelství vodních cest (ŘVC), které po letech příprav vypsalo tendr na zvýšení pěti mostů na Vraňansko-hořínském plavebním kanále pod Prahou. Předpokládaná hodnota zakázky je 449 milionů korun, což je na vodních cestách největší finanční objem za posledních pět let. Hledá se zhotovitel na pět mostů: místní komunikace Vraňany, silnice III. třídy Lužec, železnice Lužec, místní komunikace Lužec a účelová komunikace Chramostek.

Akce za dvě miliardy

Akce je unikátní především v tom, že tři mosty včetně jednoho železničního budou nově přestavěny na zdvižné (místní komunikace Vraňany, železnice Lužec, místní komunikace Lužec). Dálkově se budou ovládat z plavební komory na Hoříně. Cílem je zvýšit podjezdnou výšku na vodní cestě mezi Mělníkem a Prahou z dosavadních 4,5 metru na sedm metrů tak, aby bez problémů propluly i velké hotelové a kontejnerové lodě.

Hned tři z pěti nový plánovaných mostů budou zdvihací. Na snímku vizualizace mostu ve Vraňanech.Na Vraňansko-hořínském kanále se kromě pěti zmíněných budou zdvihat i další dva mosty (silnice III. tř. Vrbno a účelová komunikace Zelčín), jejichž úprava je technicky nezávislá. Půjde o konvenční mosty, ŘVC počítá se zahájením soutěže na jaře 2019, termín dokončení stavby je rovněž 2020.

Úprava mostů pod Prahou (dojde i na ty na Trojském kanálu) je součástí celkové modernizace vodní cesty od Mělníka po pražský Radotín s odhadovanými náklady 1,66 miliardy korun. Jako první začne modernizace plavební komory Hořín, která se rovněž dočká zdvihacího mostu. Chystá se i rekonstrukce a úprava plavební komory Štvanice.