Zatímco na Vysočině dělníci práce stihli v plánovaném termínu, na Benešovsku jim bourání zkomplikoval jeden z mostů, který dlouho odolával těžké technice. Auta se na dálnici u Lokte vrátila před 16:00, tedy po 19 hodinách. Původně se počítalo s tím, že uzavírka potrvá do 11:00.

"V 15:50 začala jezdit auta. Svodidla jsou namontována, všechno je v pořádku," řekla ČTK Miroslava Bžochová ze stavební společnosti COLAS CZ. Auta jezdí v úseku obousměrně, a to dvěma jízdními pruhy na Prahu a jedním na Brno. Důvod, proč se uzavírka protáhla, se bude ještě vyhodnocovat. Bližší informace by měly být zveřejněny počátkem příštího týdne. 

Provoz před uzávěrou ve dne houstl, odpoledne se ale situace uklidnila. "Na dálnici D1 je zatím provoz slabý, odpovídá sobotnímu provozu. Na objízdné trase v úseku Loket - Hořice je provoz plynulý bez komplikací," uvedla hodinu před zprůjezdněním dálnice policejní mluvčí Dana Čírtková. 

Uzavírku si vyžádala rekonstrukce nejvytíženější tuzemské dopravní tepny. V pátek ve 20:00 byla zcela zastavena doprava mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, o hodinu později projelo poslední auto mezi Loktem a Koberovicemi. V každém úseku stavebníci demolovali po třech mostech. U Velké Bíteše byl provoz ve směru na Brno obnoven jedním pruhem v 09:29, krátce poté byl volný i druhý pruh. V opačném směru začala auta jezdit o hodinu později. V 10:30 byl otevřen jeden jízdní pruh ve směru na Prahu, upřesnila Čírtková. 

Most po Hitlerovi ze superbetonu

Na Benešovsku měla být dálnice průjezdná v 11:00, objevily se ale problémy s demolicí jednoho z mostů. "Prostřední most nám dělal nejvíce starostí, byl z roku 1943 po Hitlerovi. Zhotovitelské firmě dal pořádně zabrat," řekl médiím Ivan Čásenský, který zajišťuje stavební dozor. Čas obnovení provozu se nejdříve posunul na 13:30 a později na 16:00. 

"První most na Vysočině padl v pátek ve 23:58, poslední dnes v 00:49," uvedl vedoucí projektu Jiří Krátký. Komplikovanější situace byla na Benešovsku. První nadjezd šel k zemi v 00:09, poslední až ve 04:30. "Ten se nám nepodařilo zbourat v termínu. Stavěli ho z nějakého super betonu. K zemi šel až po urputném boji," poznamenal Čásenský. 

Problémy byly s kamiony

V noci se podle Čírtkové na objízdných trasách nestala žádná vážná dopravní nehoda. Problémy byly s kamiony na Benešovsku, jejichž řidiči nedodržovali objízdnou trasu. Na objížďce u Hněvkovic havaroval kolem 02:00 řidič maďarského nákladního auta. Sjel do příkopu a vůz částečně zasahoval do vozovky. Doprava v místě nehody ale zastavena nebyla.

Po 06:00 havaroval kamion také na vysočinské objížďce, a to na silnici II/602 mezi obcemi Bezděkov a Nové Sady. Zůstal stát přes vozovku s přívěsem v příkopu, policisté museli odklánět dopravu. Před 10:00 se kamion podařilo vyprostit. Během dne na dálnici a objízdných trasách houstla doprava, například u Lokte provoz řídili policisté. Potíže měli zejména někteří řidiči ze zahraničí. Občas nějaký zastavil a ptal se místních nebo policistů na cestu.

Nejstarší česká dálnice

Bourání mostů je součástí rekonstrukce nejstarší tuzemské dálnice. Ve dvou úsecích na Vysočině pracují stavbaři od 9. května, o měsíc později začaly práce mezi Loktem a Hořicemi. Vyjma bourání mostů se dálnice opravuje za plného provozu. První most se na D1 boural počátkem června u Větrného Jeníkova na Jihlavsku.

Zhotovitelem bítešského úseku je sdružení OHL ŽS a Alpine Bau CZ, které za 597 milionů bez DPH zmodernizuje devět kilometrů vozovky a sedm mostů. Tři nadjezdy budou zbourány, dva přestavěny, jeden zanikne. Úsek Hořice modernizuje za 625 milionů sdružení COLAS CZ a PORR.