„Na staré silnici byla tu a tam místa, kde se dalo zastavit. Třeba nad Chlumčany směrem na Prahu. Postupně mizí, na nových úsecích dálnic žádná nejsou, musím z ní sjet,“ přiblížil řidič kamionu Radek Petrášek, který mezi Prahou a Chomutovem často jezdí.

ŘSD připravuje na D7 celkem tři odpočívky. Poblíž Hrušovan na Chomutovsku a Netovic u Slaného vyrostou ve směru na Prahu, u Smolnice na Lounsku se plánuje obousměrná. Tedy jak ve směru na Prahu, tak i na Chomutov. ŘSD na ni letos získalo stavební povolení. Na obou stranách dálnice vznikne dohromady 52 stání pro osobní auta, osm pro autobus, šest pro karavany a 28 pro nákladní vozidla. „V rámci probíhající výstavby dálnice D7 u Chlumčan došlo na skrývku ornice v místech, kde se odpočívka Smolnice plánuje. Stavět se ale bude samostatně po dokončení úseku,“ sdělila Dana Zikešová z týmu komunikace ŘSD.

Mapka ukazuje, jak bude odpočívka u Smolnice vypadat.Mapka ukazuje, jak bude odpočívka u Smolnice vypadat.Zdroj: ŘSD

Zmíněný úsek plánuje ŘSD zprovoznit v roce 2024, vlastní odpočívku chce stavět o rok později. Předpokládané náklady na ni jsou 80 milionů korun. Cestující budou mít k dispozici zastřešená posezení, dětské hřiště a toalety. Splašky z nich potečou do kanalizace v nedaleké Smolnici.

Odpočívka u Slaného vznikne poblíž současné benzínové čerpací stanice, řidičům poskytne 61 parkovacích míst. S její stavbou ŘSD počítá v letech 2026 nebo 2027, tedy přibližně v době, kdy se u Slaného bude dokončovat dálnice D7. Ve stejné době má vyrůst podobná odpočívka u Hrušovan na Chomutovsku poblíž krematoria Vysočany. V místě dálnice už je, odpočívka se vklíní mezi ni a paralelní silnici druhé třídy.

Výstavba D7 zrychlila

Nové odpočívky nabídnou desítky parkovacích míst, což ocení hlavně řidiči při delších cestách. Podél budoucí 80kilometrové dálnice D7 Praha – Chomutov mohou poblíž exitů počítat s benzínovými pumpami na šesti místech, jde ale o menší provozovny s omezenými možnostmi parkování.

Výstavba dálnice D7 v poslední době zrychlila, nyní se staví u Loun a zmíněných Chlumčan. V prvním případě se dokončení úseku plánuje v příštím roce, v druhém v roce 2024. V ten rok chce ŘSD rozjet výstavbu tří částí dálnice mezi Slaným a Panenským Týncem, o rok později má přijít na řadu poslední úsek, a to u Postoloprt na Lounsku.

Dálnice D7. Ilustrační snímek.
ŘSD má stavební povolení na další úsek dálnice D7 mezi Prahou a Louny

Kamioňáci jedoucí po D7 budou moci využít také zázemí, které v průmyslové zóně Triangle na Žatecku přiléhající k dálnici chystá Ústecký kraj. „Zahájení stavebních prací předpokládáme zhruba v polovině roku 2023,“ sdělila mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková. „Počítá se s výstavbou zázemí pro řidiče kamionů, jehož součástí by měly být sprchy, toalety, prádelna a odpočinkové zóny s lavičkami,“ přiblížila. Odhad nákladů podle ní vzejde z projektu, skutečná cena pak bude zřejmá po soutěži na zhotovitele stavby. Zázemí vznikne na jihozápadním okraji zóny.