Běžně přes černošickou lávku chodí lidé z města u Prahy na hromadnou dopravu do Lipenců ležících přes řeku Berounku. Z nich naopak místní míří na černošické nádraží. Lávka je ve velké míře využívána také obyvateli celé Prahy, jelikož navazuje na cyklotrasy vedoucí z centra metropole. V případě nouze je pak cesta přes lávku pro lidi z Lipenců vedena jako úniková komunikace.

Dlouhodobým problémem však je chatrný stav lávky. „Když vypadne prkno, nahradí se novým. Na nouzové opravy se peníze nakonec vždy najdou, nicméně tady jde o bezpečnost," řekl už dříve Pražskému deníku starosta Lipenců Michal Popek.

Cena se teprve bude řešit 

Stav lávky by se však měl snad již brzy zlepšit. Od Černošic převezme lávku do svého majetku hlavní město. Tento týden to schválilo vedení pražského magistrátu. „Jelikož bylo hlavnímu městu známo, že lávka není v dokonalém technickém stavu, bylo zadáno její odborné posouzení," stojí v dokumentu schváleném radními.

Kdy by mělo dojít k opravě lávky a kolik by měla rekonstrukce stát, zatím není jasné. „Cena se teprve bude řešit na dalším jednání rady," řekl Pražskému deníku mluvčí magistrátu Vladimír Řepka.

Petice žádá další propojení břehů 

Nejde o jedinou lávku přes Berounku, která by mohla být k dispozici pěším a cyklistům. Černošičtí zastupitelé na začátku řešili na svém jednání petici, která požaduje obnovu dřívější lávky. Konkrétně té, která byla historicky umístěna v sousedství současné pláže v Černošicích Mokropsech.

„V územním plánu tato lávka není. Musel by se změnit a bylo by třeba sehnat finanční prostředky," uvedl k požadavku petice černošický starosta Filip Kořínek. Podle zastupitele Petra Zmatlíka vybudovali rozebiratelnou lávku v minulosti fotbalisté. Navazovala na silnici do Všenor a na černošické straně ústila do místa, kde dnes na pláži stojí kiosek.

Přes lávku jezdí cyklisté i auta 

Zda vznikne další lávka, zatím není jasné. Zastupitelstvo nakonec vzalo jen petici na vědomí s tím, že budoucí investicí se bude zabývat v rámci přípravy nového strategického plánu. Současný je platný do konce letošního roku.

V minulosti město také uvažovalo o vybudování lávky pro pěší a cyklisty u Kazínské skály. Nyní končí cyklostezka z Prahy před Černošicemi a pokračuje až za nimi. Přes město tak jezdí cyklisté společně s auty, což není příliš bezpečné.

Vybudování může vyjít na 30 milionů 

Nová lávka by tak pomohla tomu, aby lidé na kolech jezdili od aut odděleně. Po jejím vzniku touží i radnice Prahy-Lipence. Jedinou podmínkou městské části je, aby přes lávku nemohla jezdit auta.

„Kdyby se něco v Černošicích opravovalo, tak aby nejezdily vozy přes nás. Silnice nejsou v tak dobrém stavu," popsal Popek. Problémem je, že vybudování této stavby může podle odhadů vyjít na 30 milionů korun.

Cesta přes řeku čeká na dotaci

Město Černošice se proto do takové investice nechce pouštět, neboť by to velmi zatížilo jeho rozpočet. „Čekáme na vhodný dotační program," uvedl už dříve jeho starosta.

Pokud by město peníze sehnalo, je už z minulosti vypracováno pět studií, jak by mohla lávka vypadat. „Musela by se však vypracovat nová studie. Z pěti podob by se tak realizace nemusela dočkat ani jedna," uzavřel Kořínek. 

Čtěte také: Cyklostezka z Černošic do Radotína je znovu průjezdná