VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestujícím ve vlacích ušetří kupón tisíce korun na jízdném

/INFOGRAFIKA/ Stejný vlak, stejná vzdálenost. Přesto se ceny jízdenek ve vlacích Českých drah mohou nově v okolí Prahy lišit i o desítky procent.

14.2.2018
SDÍLEJ:

Vlaky příměstské dopravy. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Vít Šimánek

 Například obyčejná jízdenka ze smíchovského nádraží do Berouna stojí 69 Kč, jednotlivá jízdenka Pražské integrované dopravy (PID) vyjde na 46 Kč. Pokud má cestující Lítačku s kuponem pro Prahu, dokoupí si do vlaku už jen jízdenku PID za 32 Kč. Podobné příklady jsou i na dalších trasách.

Integrované jízdné bývá ve většině krajů většinou mírně levnější než tarif Českých drah. V případě Prahy a Středočeského kraje dosáhly rozdíly nezvykle vysoké úrovně i přes padesát procent. Základní důvody rozdílu jsou ve způsobu výpočtu jízdného.

Srovnání cen jízdného

Zatímco ČD většinou počítá jízdné podle skutečně ujetých kilometrů, krajské integrované systémy rozdělují oblasti do pásem a vypočítávají jízdné podle vzdálenosti mezi pásmy. Náměstek ředitele organizátora pražské MHD Ropid pro příměstskou dopravu Petr Pšenička připouští, že jízdné ve vnějších pásmech PID je skutečně velmi výhodné. „Chceme, aby lidé neměli důvod jezdit autem až do města, ale využili hromadnou dopravu. Železnice je klíčovou páteří celého systému. Cílem je motivovat lidi aby do hlavního města přijížděli po kolejích,“ vysvětlil Pšenička.

Počty cestujících v regionálních vlacích okolo Prahy dlouhodobě rostou. Proto Ropid společně s Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK) dojednává větší zapojení rychlíků do systému.

Jedna jízdenka je základem

Podle ředitele IDSK Pavla Procházky není integrace jen o výhodnějším jízdném na železnici, ale o zapojení všech druhů veřejné dopravy v celém regionu. „V Praze je veřejná doprava pro drtivou většinu cestujících jasnou volbou, ale v regionu už to tak jednoznačné není auta často vyhrávají při cestách po Středočeském kraji,“ míní Procházka.

I proto podle něj musí být doprava cenově dostupná. IDSK chce integrovat celý Středočeský kraj ve vlakové a autobusové dopravě včetně přesahu do sousedních krajů. „Jedna jízdenka na cesty MHD, vlaky i autobusy v regionu je základem toho, aby Pražská integrovaná doprava fungovala a nezačala ztrácet cestující. Nechceme mít cesty ze Středočeského kraje do Prahy zahlcené auty,“ dodal Procházka.

Levnější jízdné PID může znamenat vyšší nároky na veřejné rozpočty. Zda tomu tak bude, to bude záležet i na tom, kolik nových lidí levnější jízdné do vlaků naláká. „Vycházíme z dat dopravce. Z nich je zřejmé kolik lidí využívá rychlíky před integrací a také předpokladu, kolik cestujících přejde při cestách rychlíky na tarif PID. Ve větší míře jsme začali rychlíky do systému integrovat loni v prosinci. Na první vyhodnocení je ještě brzy, přesná čísla a budeme znát za rok,“ dodal Procházka. Zároveň připomněl, že když loni přidal do integrovaného systému rychlíky Liberecký kraj, vyšlo ho to na pět milionů korun.

Autor: Jan Sůra

14.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Malíř - lakýrník 110 Kč Práce pro malíře lakýrníka v Praze. Malujeme pro SVJ a BD - domy, byty, nebytové prostory. Smluvní vztah smlouva, věk 50+ nevadí Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 12 500 Kč Pomocní skladníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: §92. Pracoviště: Livol works s.r.o. - jirny, Poděbradská, č.p. 700, 250 90 Jirny. Informace: Lidiya Voloshchuk, +420 775 228 637. Výroba - Výroba Obsluha strojů 17 000 Kč Obsluha ostatních strojů a zařízení pro chemickou výrobu Obsluha zařízení pro chemickou výrobu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Místo výkonu práce: Poděbradská 188/51, Praha 9. Kontakt: Machovský Josef Ing., tel.: 736 770 219, e-mail: machovsky@mev.cz., Věk nerozhoduje.Pracovní pozice vhodná zejména pro ženy.. Pracoviště: Mev praha s. r. o. - 001, Poděbradská, č.p. 188, 198 00 Praha 98. Informace: Josef Machovský, +420 736 770 219. Výroba - Výroba Seřizovači 18 000 Kč Seřizovači a obsluha číslicově řízených strojů obsluha NC strojů ve výrobě plošných spojů. Požadované vzdělání: nižší střední. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: vhodné i pro ženy, praxe není vyžadována, zkušenosti s NC stroji výhodou,součástí nástupu je zaučení a zapracování. Pracoviště: Mev praha s. r. o. - 001, Poděbradská, č.p. 188, 198 00 Praha 98. Informace: Josef Machovský, +420 736 770 219.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Koaliční jednání v Praze vedou Zdeněk Hřib (Piráti), Jan Čižinský (Praha sobě) a Jiří Pospíšil (Spojené síly pro Prahu).
5

Lídři Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil řešili fungování městské rady

Letiště Václava Havla.
3 14

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Jak jsme žili v Československu. Staré Město a Josefov

Pražský deník přináší nový cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden pozveme čtenáře do novodobé historie jednotlivých pražských čtvrtí. Na procházku po významných momentech let 1918 až 1992. Tentokrát zveme na Staré Město.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT