Na stlačený zemní plyn. Po integraci části Kladenska do režimu Pražské integrované dopravy, přinášející dalšímu ze středočeských regionů možnost uplatňovat pražský tarif (což se chystá už na 26. srpen), dorazí v hlavním městě všude tam, kam cestující mířící do metropole od Kladenska nyní přivážejí autobusy poháněné naftou.

Desítky nových vozů

„Nasadíme je právě se spuštěním integrace,“ řekl ve středu Deníku ředitel dopravní společnosti ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa. Z jeho slov přitom vyplynulo, že plynový autobus zřejmě zájemci o tuto novinku nebudou muset vyhlížet dlouho. „Z velkokapacitních kloubových autobusů bude do hlavního města zajíždět všech devět, které máme – cestující se s nimi setkají na nové páteřní lince mezi Kladnem a Prahou s označením 300,“ připomněl. Z 18 strojů ve standardní délce pak pojede do metropole většina. 
Nízkoemisní autobusy poháněné zemním plynem lze tu i tam potkávat zvláště na linkách městské hromadné dopravy – v podobně masivním měřítku však v rámci republiky zřejmě ještě nevyjely. Jako náhradu starých dieselových autobusů, jimž končí provozní životnost, kladenský dopravce nakoupil 27 plynových autobusů SOR. Cena dosahuje 194 milionů korun – ovšem Integrovaný regionální operační program poskytuje podporu z prostředků Evropské unie ve výši 85 procent. Landa se tak může pochlubit, že spolu s předchozími nákupy budou jeho řidiči vyjíždět už se 73 autobusy poháněnými zemním plynem – přičemž vozový park celkem čítá 173 strojů. Na příští rok pak Arriva, do jejíž skupiny ČSAD v 

Rozdíl je obrovský 

Kladně patří, chystá další nákupy: tentokrát přímo pro Kladno. Pro tamější městskou dopravu. Už nynějších 73 autobusů s plynem nahrazujícím staré dieselové motory představuje velký přínos pro snížení emisní zátěže v obsluhovaném regionu.

Experti spočítali, že rozdíl je obrovský: místo roční produkce 3448 tun škodlivých emisí jen osm tun. Rozdíl? Neuvěřitelných 3440 tun škodlivin z dopravy, o které se uleví ovzduší severozápadně od hranic hlavního města. Zejména na Kladensku, Slánsku a Kralupsku, ale také v regionech Prahy-západ a částech Berounska i Rakovnicka. 

Moderní vymoženosti

To, že nové autobusy jezdí na plyn, nepřinese cestujícím žádnou změnu. „Salon vypadá stejně,“ potvrdil jeden z šoférů, že až na moderní vychytávky odrážející desetiletý pokrok ve vývoji a posun v požadavcích na komfort se prostor pro cestující u novinky neliší od běžných autobusů. Problémem není dostatečný dojezd ani kapacita. To, že jde o nové stroje, ovšem znamená změnu podstatnou. Nemají bariéry, ale naopak nabídnou vyklápěcí plošiny pro vozíčkáře a rodiče s kočárky, nechybí klimatizace, několik zásuvek pro dobíjení mobilů či další elektroniky, moderní hlášení zastávek nebo automatická navigace pro nevidomé ve voze i venku… To vše bude fungovat od chvíle, kdy nové stroje otevřou dveře pro nástup prvních cestujících. Mají však i další výbavu, na jejíž oživování teprve dojde. Časem mají nabídnout pasažérům pokrytí Wi-Fi signálem s připojením k internetu. A s bankovními domy provozovatel jedná o využití čteček platebních karet v odbavovacích zařízeních.

Dílny dostaly čidla

Zásadní rozdíl ve srovnání s méně ekologickými nafťáky nepocítí ani řidiči. Jen je třeba mít na paměti, že nové autobusy jsou vyšší. Po zmapování tras už dispečeři vědí, že problém představují jen tři podjezdy, kam by se plynové autobusy nevešly: ve směru od Kladna na Kralupy u Okoře a Zákolan. Protože však chybí jen deset patnáct centimetrů, ve spolupráci se silničáři se uvažuje i o variantě možného snížení vozovky. Jízdy do Prahy ovšem budou bez komplikací.
Poměrně rozsáhlé změny si novinky vyžádaly v technickém zázemí. Plynový motor je zážehový, a tak se od vznětových dieselů podstatně liší. Byl tak třeba proškolit mechaniky, ale také nakoupit rozmanité montážní pomůcky. A kvůli plynu rovněž vybavit dílny bezpečnostními čidly a odsáváním, aby před každou návštěvou nebylo nutno palivo vypouštět a autobusy mohly zajíždět dovnitř vlastní silou. Ostatně – potřeba přístupu ke střešním nádržím si mimo jiné vyžádala i pořízení pojízdného lešení.

Svezení pro desítky cestujících- Standardní autobusy SOR NBG 12 (číslo udává délku v metrech) jsou v dvoudveřovém provedení s 39 pevnými a 2 sklopnými sedadly pro cestující a 38 místy k stání
- Kloubové třídveřové provedení SOR NBG 18 má 53 pevných a 4 sklopná sedadla pro cestující a 86 míst k stání.
- Plynové zásobníky umístěné na střeše autobusů zajišťují svou kapacitou dojezd přes 650 km na jedno naplnění. 
Zdroj: Arriva