Hlavním cílem je zvýšit v příštích letech počet autobusů s pohonem na zemní plyn. Pomoci mají i evropské dotace. Kladenská městská hromadná doprava disponuje v současnosti 11 autobusy s pohonem na zemní plyn. Nejstarší z nich vyjel poprvé do ulic v září roku 2010. Od té doby je vozový park doplňován třemi novými autobusy na plyn ročně.

„Při rozhodování o zavedení alternativního pohonu jsme s dopravcem zvažovali variantu elektřiny nebo plynu. Z provozních důvodů jsme se nakonec rozhodli pro plyn. V současnosti jsou autobusy s touto technologií jediným sériově vyráběným a dostupným produktem, kterým lze bez dalších úprav organizace provozu nahradit vozidla s naftovým pohonem," uvedl náměstek kladenského primátora Vojtěch Volf.

Jsou bezbarierové

Všechny autobusy na zemní plyn jsou nízkopodlažní s bezbariérovým nástupem i výstupem. Nechybí u nich výklopná nájezdová plošina umožňující pohodlný nástup invalidních vozíků a kočárků. Samozřejmostí je zobrazovací a hlasový informační systém včetně přijímače pro nevidomé.

„Vzhledem k jejich dojezdové vzdálenosti zhruba pět set padesát kilometrů na jedno naplnění jsou vhodné právě do provozů MHD a příměstských doprav," vysvětlil ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.

V Kladně je dopravce nasazuje na nejvytíženější linky – zejména 2, 3, 5 a 6. ČSAD MHD Kladno nakupuje nová vozidla pouze z provozních výnosů, tedy z tržeb od cestujících a z dotace poskytované městem. Ta letošní je 54 milionů korun.

Podmínky čerpání dotací se mohou změnit

„Možnost čerpání z miliardové evropské dotace byla zúžena jen na města v regionech severních Čech a severní a jižní Moravy. V dalším programovém období, v letech 2014 až 2020, by se měly podmínky změnit, což by umožnilo předkládat projekty a následně čerpat peníze i v lokalitách skutečně zasaženými zhoršenými emisemi, jako je například Švermov a ostatně celá lokalita mezi Kladnem a Slaným," řekl Vojtěch Volf.

Podporu ekologicky šetrných autobusů zařadilo Kladno také do už schváleného strategického rozvoje města. Cílem je nahradit minimálně třetinu vozového parku autobusy na zemní plyn. K tomu je vytvořeno i zázemí s kapacitní plničkou.

„V současné době máme v provozu dva stojany, každý se dvěma výdejními místy. Vše však bude záležet na výši získaných finančních prostředků. Pořizovací cena autobusu na plyn je zhruba o šest set tisíc až milion korun vyšší, než je tomu u vozidla naftového," podotkl Ludomír Landa.