Podaří se to? Mluvčí společnosti Arriva Roman Herden to na počátku víkendu Deníku neslíbil. „Děláme všechno, co je v našich silách, aby se cestující dostali, kam potřebují. Bohužel s ohledem na nemocnost je těžké predikovat, jak bude situace vypadat v pondělí,“ řekl se slovy omluvy.

Právě zvýšená nemocnost podle jeho slov zapříčinila, že v uplynulém týdnu se pasažéři nedočkali řady spojů uvedených v jízdních řádech. Podle Herdenových slov stoupla z pěti na deset procent. „V absolutních číslech to znamená 24 nemocných řidičů z celkem 217,“ uvedl mluvčí. Mezi cestujícími bylo v sobotu možno zaslechnout, že aktuální marodka nemusí být náhodná – prý by se mohlo jednat i o jakousi formu protestu. Komentář k těmto spekulacím však Deník nezískal.

Informace na internetu

Při pondělku kraj cestujícím doporučuje raději využít k jízdě z Kladna do Prahy vlak – v neděli končí na této trati výluka. Těm, kteří se rozhodnou pro autobus, radí před cestou sledovat aktuální dopravní situaci na internetu. Pro linky Pražské integrované dopravy jsou k dispozici stránky www.pid.cz či www.facebook.com/PrazskaIntegrovanaDoprava; informace také poskytne infolinka na telefonním čísle 234 704 560. O linkách Středočeské integrované dopravy informuje dopravce na www.csadkladno.cz. Přímo do terénu také budou nasazeni informátoři a dispečeři, od nichž cestující získají poznatky k operativně posilovaným linkám ostatních dopravců.

Celý týden trablů

Problémy odstartovaly 26. srpna – s dlouho připravovaným začleněním oblastí Kladenska a Slánska do systému Pražské integrované dopravy, což přineslo vedle tarifních výhod také navýšení počtu spojů. Alespoň na papíře. Od počátku změn se stávalo, že některé autobusy nevyjely – především na spojnici Kladna s Prahou, ale i na dalších trasách – a problémy se protáhly na celý uplynulý týden. A nevyhnuly se ani tradičně provozovaným linkám. Situace se navíc nelepšila. Podle zjištění středočeského hejtmanství, které je objednavatelem veřejné dopravy, navíc nebyla plně funkční informační linka uvedená na jízdních řádech. Nesnáze se překulily i do víkendu; neděle tedy nenabídla záruku pondělního zlepšení.
Že se kladenské ČSAD bude ze všech sil snažit, aby již v pondělí stav na zastávkách odpovídal jízdním řádům, řekl Deníku i jeho šéf Ludomír Landa. „Jednu linku v září odjede jiný dopravce jako subdodávku,“ vysvětlil Landa, co by mělo pomoci. V pátek navíc nastoupilo pět nových, pět má firma zapůjčených – a další mají do půlky září přijít z rekvalifikace. Firma také upravuje a zpracovává plány řidičů tak, aby co nejméně čekali a co nejvíce jezdili, a jedná o výpomoci s dalšími dopravci.

V záloze jsou další firmy


Že by to při pondělku nemuselo stačit, tušili dopravní experti středočeského hejtmanství i organizací Ropid a IDSK plánujících veřejnou dopravu už o víkendu. Připravili proto krizový plán i se zapojením ostatních dopravců. I kdyby kladenské ČSAD v pondělí vypravilo všechny spoje, Exprescar na rychlíkovou linku 399 ve špičkách preventivně nasadí kloubový autobus – a bude připravena také operativní záloha na posílení dalších spojů linky 399. V případě výpadku jsou dopravci Autodoprava Lamer a Pohl Kladno připraveni posílit linku 330. Cestujícím se vyplatí ostražitost; některé autobusy mohou být označeny pouze natištěným číslem linky. Ostatní dopravci budou posilovat i vlastní linky, které by mohly být přetížené. V reakci na aktuální vývoj situace se také mohou operativně měnit jízdní řády.
Zdá se, že do budoucna kladenské ČSAD nakonec může potřebovat méně řidičů. Hejtmanka Pokorná Jermanová v neděli hovořila o tvrdých sankcích za selhání – včetně odebrání linek.