První smlouva zajišťuje komplexní pozáruční servis letounů L-39 a L-159 i jejich dalších modifikací s platností do 30. listopadu 2022. Maximální finanční limit činí 1,68 miliardy Kč bez DPH, tedy 2,033 miliardy Kč s DPH.

Ministerstvo obrany podle Lukovského dosáhlo výhodnějších smluvních podmínek než v předcházející smlouvě. "Finanční rámec, do kterého bude objednáván servis dle aktuální potřeby, byl stanoven podle zkušeností z minulosti a reflektuje plánovaný nárůst objemu letových hodin i zvýšený počet cvičení," uvedl. Zároveň smlouva respektuje ujednání, která byla dohodnuta při zavedení L-159 do výzbroje armády mezi společností a ministerstvem v roce 2005, a garantuje zajištění servisní podpory od dodavatele do 31. ledna 2029.

Druhou smlouvou je zakázka na přestavbu tří jednomístných L-159 na dvojmístné verze, za což ministerstvo zaplatí 457 milionů korun bez DPH. Stroje chce armáda využít k výcviku před přechodem na nadzvukový letoun. Součástí modifikace je modernizace navigačního, přístrojového a komunikačního vybavení, včetně záchranného systému pilotů, a logistické zajištění. Aero by mělo přestavěné letouny předat armádě do konce listopadu 2018.

"Smlouvy garantují dlouhodobé zajištění servisu výrobcem letounů a zároveň dosažení armádou požadovaného počtu bitevníků L-159 v poměru 16 jednomístných a osm dvoumístných," uvedl ministr obrany Martin Stropnický.

Čeští letci by tak měli mít k dispozici 24 bitevníků L-159. Původně si jich ministerstvo obrany pořídilo 72 za 51 miliard korun. Většinu z nich ale vojáci nepotřebovali. Část z nich proto byla prodána do USA a část do Iráku.

Americká firma Draken koupila od armády 21 strojů, z nich již bylo do USA přepraveno podle mluvčí Aera Vodochody Terezy Vrublové několik kusů.

Dalších 15 strojů ministerstvo obrany odprodalo Aeru Vodochody, aby je přeprodalo do Iráku. Většina letounů pocházela ze zakonzervovaných armádních zásob a firma je musela znovu zprovoznit. Na náhradní díly použila některé z armádních strojů. Irácká armáda by měla dostat deset jednomístných a dva dvoumístné stroje.

Server E15.cz dnes uvedl, že Aero Vodochody kvůli zakázce opět zprovoznilo výrobní linku na L-159, na které staví nový letoun. Vrublová informaci potvrdila. K sestavení nového letounu firma částečně používá díly z rozebraných strojů, částečně si u dodavatelů objednala díly nové. Některé z nich se podle Vrublové již nevyrábějí, a firma si je proto musela vyrobit sama.