„Výsledkem jsou tři obvinění. Dva 
z nich pracují nebo pracovali na nákladovém nádraží, třetí pachatel je překupník. Celou skupinu jsme několik měsíců sledovali a zadrželi je v okamžiku, kdy předali lup překupníkovi. U toho jsme zajistili 18 kusů airbagů z nedělní krádeže. Tito pachatelé nemají na svědomí pouze airbagy, ale také navigace a pohonné hmoty," řekl Jirouš.

Prozatím byla škoda vyčíslena na půl milionu korun. To se však po dalším prokazování může změnit a škoda být mnohem vyšší. Pak by jim také mohl hrozit i vyšší trest než současných pět let. „Navíc jsme zajistili finanční hotovost a majetek, který byl určen ke spáchání trestného činu, nebo z něj byl pořízen. Tím mám na mysli vozidlo a motocykl Harley – Davidson," doplnil Jirouš.

Problém: nákladové nádraží

Nymburské nákladové nádraží neboli ranžír představuje pro policisty dlouhodobý problém. „Jeho rozlehlost, nepřehlednost a nízká míra zabezpečení je vynikající platformou pro krádeže ze zásilek přepravovaných po železnici. V posledních třech letech se největším problémem staly krádeže navigací, airbagů a dalších dílů z převážených vozidel Škoda 
a Volkswagen. Krádeže vyjdou najevo zpravidla až 
u koncového odběratele, což je většinou v Německu nebo Rakousku," vysvětluje šéf nymburských policistů.

V posledních letech bylo jen zřídkakdy oznámeno vykradení přepravovaných vozidel přímo v Nymburce. Zhruba poslední dva roky však umí automobilky, respektive jejich partneři z diagnostiky vozidla zjistit, kdy ke krádeži komponentu došlo. „A známe-li čas krádeže, známe i místo. Tím je v devadesáti procentech případů nymburské nádraží. Případy se intenzivně zabývá německá policie, neboť celková škoda přesahuje 20 milionů korun," říká Marek Jirouš.

Další fáze akce Vektor

Nyní nastává podle policistů další fáze akce Vektor: analýza a vyhodnocení obrovského množství stop umožňujících individuální identifikaci. Řeč je o otiscích prstů 
a DNA, které zajistili němečtí policisté. „Tyto stopy porovnáme s policejními databázemi a také s dalšími podezřelými osobami. Je více než pravděpodobné, že se okruh obviněných rozšíří. Jsme přesvědčeni, že na ranžíru působily i jiné skupiny pachatelů či jednotlivci," konstatuje policista.

Nyní je akce Vektor ve fázi zrychlení prevence. „Tím myslím, že ve spolupráci 
s bezpečnostní agenturou Securitas ČR, která má mimochodem velký podíl na úspěchu počáteční fáze, zvýšíme výkon služby na ranžíru 
a v jeho okolí na maximum," vysvětluje Marek Jirouš.

Podle něj dojde k posílení hlídek, budou prováděny kontroly osob neoprávněně se pohybujících na ranžíru a kolem něj, budou prováděny kontroly vozidel a zaměstnanců. „Nicméně prevence není pouze naším úkolem, respektive úkolem bezpečnostní agentury. Je to primárně úkolem společnosti provozující nákladové nádraží. Bez osvětlení, plotů, kamerového systému a režimového opatření se bude problém po nějaké době opakovat," je si jistý šéf nymburských policistů Marek Jirouš.