Expozice s názvem Lásky, rozmary a neřesti českých grafiků je od středy až do 11. listopadu otevřena ve výstavní síni Sdružení českých umělců grafiků Hollar na Smetanově nábřeží v Praze. Představuje ve výběru různé sběratelské záliby členů SČUG Hollar.

Někteří umělci sbírají prostě grafiky svých kolegů, ať už současných, nebo dávno nežijících. Ty jsou tu ve výběru představeny. K unikátům jistě patří kresba přímo na litografickém kameni Poslední exlibris Maxe Švabinského ze sbírky Karla Beneše. Najdeme tu třeba i litografii Zátiší (z r. 1933) slavného malíře a grafika Emila Filly ze sbírky Daniely Benešové, či grafické listy Vladimíra Silovského, Kamila Lhotáka či Oty Janečka ze sbírky Vladimíra Suchánka. Z jeho sbírky pochází i Diplom vytvořený Vojtěchem Hynaisem či Mánesův portrét od Maxe Švabinského z roku 1917.

Ke kuriozitám patří třeba kolektivní grafické listy, na nichž se podílelo více umělců. Tak třeba na litografii ze sbírky dr. Josefa Lhoty se podíleli např. Adolf Born, Josef Liesler, Jiří Šalamoun, Eva Natus-Šalamounová, Kamil Lhoták, Jiří Bouda a další tvůrci. Jako dvanáct měsíčních znamení je ztvárněna jiná kolektivní litografie ze sbírky Adolfa Borna. Ojedinělým grafickým listem je např. Litografická kniha návštěv z výstavy Vladimíra Suchánka v Galerii Fronta v roce 1985.

Konvice i žiletky

Mnohé nápady i předměty jsou výrazem bohatého smyslu pro humor, k němuž mají výtvarníci vždy blízko. Z tohoto rodu jsou fotografie z historie Lithographia Teamu (ze sbírky Tomáše Svobody) či třeba exponát Ptačí moc ze sbírky Mariana Komáčka. Je to velkoformátová obálka, celá polepená belgickými známkami s motivem ptáků a odeslaná z Belgie, poštou pochopitelně pečlivě orazítkovaná. Jiří Slíva zase vystavil svou sbírku obalů od žiletek. Bohatství sbírkových předmětů má také Jiří Šalamoun. Představuje staré chromolitografie či rukopisnou knihu z r. 1719. Ostatně rukopisné památky jsou oblíbeným sběratelským tématem. Mezi ty nejzajímavější patří tři dopisy Vladimíra Boudníka Václavu Sivkovi ze sbírky Pavla Sivka.

close zoom_in

Originální zájem má Ondřej Michálek: sbírá totiž čekárny. Je až neuvěřitelné, jaké množství podob mají nejrůznější autobusové zastávky a čekárny, tak jak je svým objektivem zachytil na seriálu barevných fotografií Prostory čekání I-III.

Jiří Bouda ani ve svých grafikách nezapře vášeň k železnici. Ta je námětem i jeho sbírky – viz rytiny z počátků železnice či třeba čajovou konvici ve tvaru lokomotivy.