Plandavý kabát, láhev lihoviny, popelník. Tohle výmluvné miniaturní zátiší najdete na výstavě vCísařské konírně na Pražském hradě, kterou kurátor Pavel Jiras zasvětil jednomu znejvětších mágů české kinematografie– Františku Vláčilovi.

Navzdory všem svým neřestem (nebo možná právě proto) vládl Vláčil filmu pevnou rukou a nekonečnou výtvarnou imaginací. Výstava, kterou pořádají Studio Barrandov a Správa Pražského Hradu, není příliš velká, ale prozrazuje mnohé.

Ať už jsou to fotografie zrežisérova mládí (zachycující jeho soukromý život ilegionářskou tradici promasarykovské rodiny), obří vesměs dosud nezveřejněné fotografie zrežisérových filmů (Markéta Lazarová a Údolí včel), vzácné momentky znatáčení (půvabný je kontrast Magdy Vášáryové vkostýmu Markety zpovídané na mezi reportérkou vcivilním oblečení) a končí roztomilým koutem se zmíněným zátiším utelevize a milými paradoxy (dvojice fotek zachycující Vláčila vgala ve Vídnia otřicet šest let později jako věchýtka ve vaně.

Výstavu doplňují monumentálnílunety sportréty filmových postav. „To byl největší boj,“ řekl Pavel Jiras. „Dalo hodně práce přesvědčit, že sem vtéto podobě patří.“ Mezi panely najdete koleje spojízdnou kamerou, kameny a černý písek, studnu či rozložitý strom (shlasem včelího úlu vjeho kořenech) asociující výjevy zVláčilovýchfil­mů.

Příjemné otroctví

„Nemůžu se ubránit nostalgii,“ přiznal Karel Smyczek ufotografie zroku 1959, jež vznikla při natáčení Holubice, kde hrál jako malý kluk. „Jeho způsob vyprávění jsem už vdětství vnímal jako ohromně intenzivní. Aty jeho zlozvyky! Jednou jsme spolu jeli autem zfestivalu a on celou dobu kouřil tak zběsile, že jsem se bál, aby mi neuhořel…“

Jana Kačera, který si zahrál asketického rytíře Armina posedléhořádem vÚdolí včel, nostalgie nechytla. „Spíš mě překvapilo, že někoho napadlo close zoom_in takovou výstavu zorganizovat,“mí­ní. „Vnaší krajině to nebývá zvykem. Rychle zapomínáme. Škoda, že oněm můžu mluvit jen já, skoro všichniherci zjeho filmů už nejsou mezi námi.“

Kameraman František Uldrich připomněl, kolik času spolu trávili a jak bral práci vážně. „Jakkoli něco nešlo, ať už se pokazilo počasí nebo nejela kamera, bral to jako osobní útok,“ smál se. „Ale jinak byl ohromně laskavej.“

Na recepci dorazili irežisérovi přátelé a pamětníci– herci Ivan Palúch a Jana Gýrová, režisér Milan Cieslar, kameraman Miroslav Ondříček aj. „Když jsme dotočili Holubici, shrnul to kameraman Čuřík slovy: Bylo to příjemné otroctví… Tím řekl vše,“ vzpomínal na Vláčila Ondříček. „Mně udělal kuplíře– seznámil mě smou ženou,“ konstatoval pro změnu Vladimír Körner, autor řady scénářů pro Vláčila. „Anaučil mě psát vobrazech… Říkali mu profesor chlastu, ale já mu jednou řekl– vy jste už dávno docent.“ Výstava Zápasy potrvá do 31.května.

(Jana Podskalská)