Tvůrce zaujala absurdita Švecova příběhu. Sochař se musel zúčastnit soutěže na počest Stalinových 70. narozenin. Nechtěl však vyhrát, a odevzdal proto přehnaně monumentální a těžko realizovatelný návrh. Přesto zvítězil.

Tři fáze díla budou mít záměrně rozbitou strukturu 

Hudební podoba inscenace vytvořená skladatelem Kadeřábkem nabídne spojení sólistů a komorního sboru s reprodukovaným dětským sborem a orchestrem. Tři fáze díla budou mít záměrně rozbitou strukturu, jejíž součástí bude klasická opera, instalace i hudební divadlo.

V pěveckých úlohách se objeví sopranistka Eliška Gattringerová, kontratenor Jan Mikušek, barytonista Jakub Tolaš, mezzosopranistka Sylva Čmugrová a basista Josef Škarka. Návštěvníci opery Žádný člověk se mohou těšit na ojedinělý režijní koncept, kdy při představení budou sedět na jevištní elevaci, nikoliv v hledišti. Takto upravená Nová scéna ND pojme 150 diváků.

„Fronta na maso" stála jen sedm let 

Autoři opery podle režisérky Schmittové využijí rekvizitu z filmu režiséra Viktora Polesného Monstrum, kvůli jehož natáčení loni na Letné vyrostla maketa sochy, která byla v 50. letech největším skupinovým sousoším v Evropě.

"Fronta na maso", jak se pomníku, který zobrazoval Stalina s osmičlenným zástupem, nelichotivě říkalo, přišla na tehdy závratnou sumu 140 milionů korun. Pomník vážil 17.000 tun a aby se nesesunul do Vltavy, bylo pod ním vybudováno rozlehlé železobetonové podzemí. Socha stála jen sedm let, v roce 1962 byla odstřelena.