Na začátku to vypadalo jen jako hravost dobově souznějící s poetismem v literatuře.

Tehdy, roku 1922, se Karel Teige podílel s Jaroslavem Seifertem na úpravě prvního sborníku Děvětsilu. Následovaly dnes už legendární úpravy prvních sbírek básníků, jako byli Jaroslav Seifert, Vítězslav Nezval, Konstantin Biebl. Pokud jde o Nezvala, vyšla v nakladatelství Borový celá řada básníkových sbírek v Teigeho úpravě, někdy i s jeho fotografickými kolážemi.

Z Karla Teigeho se stal nejen teoretický mluvčí Děvětsilu, ale i poetismu a posléze i surrealismu. Plodně zasáhl do moderní architektury, fotografie, výtvarného umění a zejména dal zcela novou tvář knižní úpravě, jíž se věnoval soustavně po celý, i když nedlouhý život.

Při pohledu na Teigeho tvorbu vyniká nejen neobyčejná invence vstřebávající výboje světové tvorby a odrážející zároveň charakter doby, ale také jeho důsledné hledání, úsilí o naplnění vlastních teoretických ideálů a hlavně neobyčejná pracovitost. Dodnes se jeho úpravy knih poznají na první pohled. Přestože Teige od počátků souzněl s levicovým hnutím v kultuře, po únoru 1948 propadá skepsi. Jeho poslední období bylo velmi těžké a uspíšilo jeho smrt na infarkt v pouhých padesáti letech (1950).

Právě typografie byla Teigemu jedním z hlavních výrazových prostředků moderní doby, životního rytmu, nové harmonie a nového estetického vnímání. Jak říká autorka koncepce současné výstavy v pražském Domě U Zlatého prstenu Lenka Bydžovská, „typografie měla splynout s jízdním řádem, vlakovou a lodní signalizací, s Morseovou abecedou. Byla zbavena všeho přebytečného a ornamentálního, ilustrační kresby byly nahrazeny fotografiemi“.

Expozice, kterou připravila Galerie hlavního města Prahy, se soustřeďuje právě na Teigeho typografickou tvorbu, ať už je prezentována avantgardními básníky, či slavnou Dášeňkou Karla Čapka či poválečným projektem spisů F. X. Šaldy v nakladatelství Melantrich. Důležitým přínosem výstavy je osobité architektonické pojetí mladého umělce Zbyňka Baladrána. Právě jeho instalace jen zdůrazňuje trvalou inspirativnost díla Karla Teigeho. Po právu je Teigeho dílo oceňováno v zahraničí a knihy v jeho úpravě se stávají cennými a vyhledávanými uměleckými artefakty.

Karel Teige/Zbyněk Baladrán: Asymetrická harmonie

Galerie hlavního města Prahy, Dům U Zlatého prstenu, Týnská 6, Praha 1-Ungelt.

Kurátor výstavy Karel Srp, autorka koncepce Lenka Bydžovská, architekt a grafik Zbyněk Baladrán.

Otevřeno od 4. 9. do 1. 11. denně kromě pondělí od 10 do 20 hodin.