Vůz císaře, který stál v čele rakouské a později rakousko-uherské monarchie dlouhých 68 let, je jedním ze čtyř salonních vozů ze sbírek NTM. „Další z této kolekce: salonní vůz Františka Ferdinanda d ́Este z roku 1909, vůz barona Adolpha von Rotschilda z roku 1906 a vůz Ústecko-teplické dráhy z roku 1900 budou patřit k tomu nejcennějšímu, co bude vystaveno v prostorách Železničního muzea, které připravujeme v areálu Masarykova nádraží," komentoval to ředitel Železničního muzea NTM Michal Novotný.

Jídelní vůz je v majetku státu 

Dvorní vlak císaře Františka Josefa I. byl vyroben v roce 1891 ve vagónce Františka Ringhoffera v Praze na Smíchově. Technické provedení odpovídalo jeho politickému a společenskému významu. Sloužil Františku Josefovi I., po něm ho používal i jeho následovník císař Karel I. Souprava mu posloužila i k odjezdu do švýcarského exilu v roce 1919.

„Jídelní vůz, který se jako jediný z osmi vozů soupravy dochoval, přešel do majetku nového československého státu v roce 1920. Vlaková souprava měla původně tmavě zelenou barvu. Současný modrý nátěr získal jídelní vagon pro zařazení do Masarykova prezidentského vlaku, kdy došlo i k úpravám interiéru v souvislosti s demokratizací etikety stolování - členové vlády mohli stolovat přímo s prezidentem," dodal Novotný.

Vůz zdobí drahé látky a tapety 

Čtyřnápravový vůz se dělí na tři části - kuřácký salonek se čtyřmi karetními stolky a dvěma křesly, jídelnu s podélným stolem pro 16 osob a malý oddíl zázemí jídelny. Stěny vozu zdobí inkrustované dřevo, drahé látky a polychromované vytlačované tapety doplněné v oknech vyšívanými záclonami.

Figurální nástropní malby jsou dílem Františka Ženíška. Podle mluvčího NTM bude vůz zpřístupněn v rámci běžného vstupného. Vstup bude korigován s ohledem na kapacitu a hodnotu vozidla.

Čtěte také: Výstava Člověk a telefon je otevřena v technickém muzeu v Praze