„Někdo moje režie označil za predátorské, nicméně ke Gogolovi chovám velkou úctu. Jeho text je tak geniální a nadčasový, že jsme se vzdali všech politických aktualizací a soustředili se na to, abychom naší inscenací vzdali autorovi poctu,“ říká David Drábek.

Představení podle něj vzešlo z velkého obdivu k ruské kultuře. „Jedna věc je politika Ruska a druhá jeho kultura, která je výsostná a k níž se všemi aktéry vzhlížíme. Naše úprava Gogolova textu spočívala hlavně v radostném a rozverném rozvedení některých situací. Hráli jsme si s Ruskem jako děti s legem. Inspirací nám byl třeba film Woodyho Allena Láska a smrt,“ doplňuje režisér.

Hvězdná hodina

Roli Chlestakova svěřil Tomáši Havlínkovi, který je od sezony 2018/2019 členem souboru Městských divadel pražských, postavy Hejtmana a jeho žen ztvárňují Václav Kopta a Pavla Tomicová. Všichni už divadelní zkušenost s Davidem Drábkem mají - nejdelší Pavla Tomicová, která s ním několik let spolupracovala v Klicperově divadle v Hradci Králové (například na populární hře Koule). „Davida považuju za nejlaskavějšího režiséra, herce má opravdu rád. Navíc máme smysl pro šílený humor,“ směje se herečka.

Václav Kopta, jenž s Drábkem dříve nastudoval Dvě noci na Karlštejně uváděné pražským Divadlem Kalich, doplňuje: „Už teď jsem hluboce přesvědčený, že zkoušení Revizora bylo jedno z nejkrásnějších a nejvíce kreativních. Budu na to vzpomínat s velkou láskou. Inscenace se zrodila ve hvězdné hodině,“ míní Václav Kopta. A konečně Tomáš Havlínek si letos zahrál v Drábkových Kanibalkách v Divadle Rokoko.

Od premiéry slavné Gogolovy hry v Petrohradě uplynulo 183 let. Od té doby se příběh o bezvýznamném úředníkovi, kterého považují zástupci malého ruského městečka za carského kontrolora na tajné inspekci, pravidelně objevuje na jevištích. Do Městských divadel pražských se Revizor vrátil po dvaceti letech. V roce 1998 jej pro Rokoko nastudoval Zdeněk Potužil. Pro aktuální inscenaci navrhla kostýmy Alexandra Grusková, hudbu složil Darek Král. V dalších úlohách se objeví Radim Kalvoda či Oldřich Vízner.