Epopej opustí Prahu po čtyřech letech, během kterých ji zhlédlo přes 380 tisíc lidí. Na začátku února se třemi spoji letecky vydá na cestu přes Frankfurt do Tokia. „Kvůli bezpečnosti se nikdy neposílá dílo celé v jednom letu," vysvětlil Berger.

Doprovázet jej budou čtyři restaurátoři, kteří dohlédnou i na následnou instalaci pláten. Výstavu v Japonsku na konci loňského roku povolilo ministerstvo kultury. Následná cesta do Číny zatím povolení nezískala. Podle Bergera totiž místní vláda zatím nedala státní záruky, které zaručují návrat díla zpět do vlasti.

Oborníci se obávají poškození pláten 

Ve středu začne soud projednávat žalobu Muchova příbuzného Johna Muchy. Za výlučného vlastníka cyklu pláten se považuje Praha, umělcův příbuzný to ale žalobou zpochybnil. Mucha zároveň nesouhlasí s vývozem díla. A proti asijskému turné se ozvala řada dalších lidí z řad laiků i odborníků. Obávají se poškození pláten. Berger dnes v rozhovoru zopakoval, že plátna jsou v dobrém stavu a na převoz jsou připravena.

„S tím je také Mucha maloval, aby byla schopna transportu," uvedl odborník. Plátna budou po celou dobu natočena na válcích a uložena ve speciálních bednách, ve kterých po čtyřiadvacet hodin vydrží konstantní teplota a vlhkost.

O epopej prý nikdy nebylo postaráno lépe

Při snímání rozměrný pláten restaurátoři nejprve odmontují rámy, pomocí hliníkových tyčí sklopí plátno uchycené v těžké železné konstrukci, teprve pak jej z konstrukce uvolní a navinou na speciální tubus. Ten pak putuje do nově vyrobených přepravních boxů.

„Jde o bedny z dřevěných desek, které jsou vybaveny izolačními vrstvami zajišťujícími odpovídající klima. Kolejnice uvnitř boxu zajišťují stabilitu, takže se v nich obraz ani nepohne. Myslím, že o epopej nebylo nikdy postaráno lépe," řekl Berger.

Epopej by se do Česka měla vrátit v polovině roku

V Tokiu bude dílo k vidění od 8. března do 5. června. Japonsko v souvislosti s 60. výročím obnovení diplomatických vztahů s ČR vyhlásilo rok 2017 Rokem české kultury v Japonsku.

Do Česka by se měla epopej vrátit v polovině roku 2018. Praha zatím nemá místo, kde by plátna zachycující slovanské dějiny trvale vystavila. Vedení města mluví o stavbě výstavní síně na Těšnově. Ve hře je i dočasný návrat do Moravského Krmulova, kde byla epopej v minulosti vystavena desítky let.

Čtěte také: Spor o vlastnictví Slovanské epopeje míří k soudu