Čekal jste, že klub Roxy bude působit třiadvacet let?

Protože znám zakladatele, tak čekal.

Jaká je historie klubu v Dlouhé, co tu lidé dělali na začátku 20. století?

Prostory Roxy byly otevřeny v roce 1928 jako biograf. Po válce byly opuštěny a v průběhu let se zde vystřídaly skladové prostory a posléze ateliéry a sklady využívané FAMU. V roce 1991 vyhrála Linhartova nadace výběrové řízení na využití těchto prostor a 13. června 1992 zde byl program zahájen koncertem amerických Fugazzi.

A ví se, co se tu dělo ještě před tím?

Pokud se ovšem podíváme hlouběji do minulosti, tak v patnáctém či šestnáctém století je na místě dnešního domu Dlouhá 33 zaznamenána existence neblaze proslulé krčmy U divého muže. Takže se dá říci, že kontinuita trvá (smích).

Pamatujete si na první začátky klubu Roxy?

Bohužel jsem u toho nebyl. Sám jsem zakládal a rozvíjel činnost koncertní agentury 10:15 Promotion.

Proč jste sem přešel?

Po devatenácti letech, kdy jsem působil v mezinárodním showbusinessu, se moje práce stala do značné míry rutinou. Převzít vedení klubu, jako je Roxy, proto byla vítaná výzva. Bylo to místo, kde jsem mohl uplatnit nabyté know-how a rozšířit záběr do dalších uměleckých disciplín, které mě zajímaly.

Měli jste i někdy spíše temná období?

Temná období jsou, myslím, součástí života každého z nás a organizace tvořené lidmi jsou tak temnými dobami postihována také. Do takového temného období jsem ostatně přišel a mým úkolem bylo tento stav zvrátit. Teď se starám s celým týmem Roxy, abychom se temným obdobím napříště vyhnuli.

Která akce byla podle vás nejúspěšnější?

To je otázka! Nedávno jsem spočítal , že za dobu třiadvaceti let se v Roxy a NODu odehrálo více než devět tisíc jednotlivých akcí. Úspěšná je vlastně každá akce, která je vyprodaná, a těch tu není právě málo. Ale pokud bych přece jen mohl něco vyzdvihnout, pak považuji za úspěch právě existenci a pravidelné konání narozeninového týdne pod značkou BE. Na druhou stranu - když se podíváte na programy Roxy a NoDu, pak bychom tam během roku našli celou řadu týdnů, která bychom mohli také vydávat za festival. Kolem BE se ale vždy vytvoří zvláštní atmosféra, která z toho týdne udělá výjimečnou událost.

Co přesně klub nabízí pro své návštěvníky?

My se snažíme o co největší kvalitu, kterou považujeme za absolutní prioritu, ať ve sféře nabídky uměleckých programů, tak i v našich dalších činnostech, jako například gastronomii.

close Ředitel experimentálního prostoru NoD/Roxy v Praze Jaroslav Stanko. zoom_in Proměnila se nějak linka či návštěvníci klubu?

Za třiadvacet let se v klubu vystřídaly nejméně čtyři generace našich fanoušků. Musíme být připraveni na změnu a umět ji včas vycítit. Vše se v čase neustále proměňuje, a tak se mění i koncepty práce našeho týmu. Takže ano - zaměření na elektronickou scénu, alternativní, experimentální divadlo a současné výtvarné umění zůstává. To, co se mění, je obsah, který musí být současný nebo lépe vizionářský.

Proč vznikla galerii NoD a co aktuálně nabízí?

Zakladatelku Roxy - Linhartovu nadaci vždy primárně zajímalo výtvarné umění. Proto, když se naskytla příležitost výstavní program přesunout do prostor v prvním patře nad Roxy, hned se jí chopili. A tak vznikla platforma pro další umělecké disciplíny - tedy galerie a také divadlo NoD.

Jak se galerie proměňovala v čase?

Od doby vzniku Galerie NoD a jejího prvního kurátora Krištofa Kintery se zaměření galerie na současné umění proměňovalo s tím, jak se zde střídaly další kurátorské osobnosti. V této současné etapě pod vedením kurátora Jiřího Machalického nabízí mix renomovaných autorů a nových talentů. Zde bych vyzdvihl vznik galerie Video NoD v roce 2013, která se zaměřuje výhradně na oblast videoartu a je první a jediná svého druhu v České republice.

Jak budou probíhat letošní oslavy?

Doufám, že v klidu, v dobré a slavnostní náladě.

Na co se nejvíce těšíte?

Když mám vybrat z nabídky tohoto týdne, tak určitě Walk of the Earth, Tujiko Noriko, Orchestr Berg a také celý Soundz Czech. S napětím očekávám novou instalaci - Zpívající tančící strom od Aleny Kupčíkové, která bude umístěna ve veřejném prostoru nad křižovatkou ulic Dlouhá a Rybná. Když se podívám dál do budoucnosti, jsou to Tale of us, Solomun, koncerty Komorní filharmonie v NoDu, nové realizace od tria Nebeský, Trmíková, Prachař. A mohl bych asi ve výčtu pokračovat dost dlouho…

Plánujete nějaké novinky?

Novinky plánujeme. Část jich má charakter investic do technologií a část novinek se odehraje v organizační struktuře a dramaturgii. Detaily neprozradím, protože jsou to všechno věci v řešení a hlavně by měli být překvapením pro naše fanoušky.

Jak získáváte vystupující, co nejvíce táhne?

Obecně platí, že nejvíc táhnou celebrity, ať již působí v jakékoli umělecké disciplíně nebo žánru. A jak je získáváme? Myslím, že neprozradím nic nového, když naznačím, že peníze mluví za vše…

Řešíte problémy s hlukem nebo se zvukem?

Neřekl bych, že my řešíme problém s hlukem. Problém s hlukem má celá ulice Dlouhá. Ovšem ne s hlučností produkcí, ale s hlučností turistů, kterých se sem valí rok od roku více. Smysluplné řešení zatím nikdo nenabídl a navíc se situace jistě ještě zkomplikuje od okamžiku, kdy vejde v platnost protikuřácký zákon. Zvuk je zcela jiná kapitola a tady chystáme pro naše fanoušky jedno z oněch překvapení.

Co si myslíte, že klubu Roxy chybí?

Tady si dovolím trochu širší odpověď: nejen nám, ale celé kulturní sféře chybí ucelenější a vstřícnější kulturní politika. Chybí jasná podpora především v oblasti výtvarného umění, které je dlouhodobě popelkou. Veřejný prostor je chudý na současné umění a dochází i k mnohdy až komickému omezování živého umění v ulicích. Chybí politická vůle a odvaha politiků i komerčního sektoru více podpořit umělce, umělecké instituce a umění obecně.

Kam bude Roxy směřovat dalších 23 let?

To je velice provokativní otázka zvlášť v těchto dnech, kdy se svět zmítá v nejistotě. Vzniká celá řada těžko uchopitelných rizik, se kterými bude potřeba se v krátké nebo delší budoucnosti vypořádat. Pokud ale budeme pracovat týmově, můžeme do budoucnosti hledět s mírným optimismem. Naše směřování je jasné - hledat to nejlepší z nabídky a vytvářet prostředí pro vznik kvalitní umělecké produkce všech disciplín a žánrů. Naší vizí je vytvářet místo kde se budou protínat tvůrčí myšlenky, kde najdou podporu všichni, kteří chtějí přinášet radost druhým a na konec - kde jsou si všichni rovni.

Narozeninový festival BE23

Klub Roxy:

19. října - Opiuo (NZ)
Glitch-hopový objev z Nového Zélandu poprvé v Česku. Vstup zdarma.

20. října - Walk Off The Earth (CAN)
Kanadský fenomén přijíždí do Prahy představit své druhé autorské album Sing It All Away.

21. října - Soundz Czech
Pět scén, devět kapel. Vladimír 518 & live band, Vložte kočku, Manon Meurt, Noisy Pots, Kittchen, Apollinaire, Peter Pan Complex, Gagarin a Black Lion. Vstup zdarma.

23. října - Friction, DJ Zinc, Kove (UK)
Shogun Audio DJ Friction, legenda pohybující se napříč žánry DJ Zinc a objev posledních dvou let Kove. Drum&bass k ROXY patří a narozeniny nebudou výjimkou.

24. října - Dense & Pika, Paul Woolford (UK)
Členové Scubova labelu Hotflush recordings a inovátoři rovného beatu Dense & Pika a Paul Woolford. Jména, která výrazně přetváří pojetí techna.

Experimentální prostor NoD:

19. října - Fuse* - Ljós (IT) (od 19:30, 20:30, 21:30)
Interaktivní pohybová performance v koprodukci s audiovizuálním studiem Lunchmeat. Vstup zdarma.

20. října - Koncert Tujiko Noriko (od 20:00)
Experimentální hudebnice, skladatelka a filmařka, která díky své tvorbě bývá často označována jako „japonská Björk".

23. října - Berg Presents (od 20:00)
Audiovizuální performance, která smaže hranice mezi pohybem a zvukem. Lidské tělo jako hudební nástroj.

24. října - Fatamontáž (od 20:00)
Špičky současného českého tanečního a výtvarného světa se čtyřmi site-specific projekty. Performeři budou montovat a demontovat zvuk, pohyb lidského těla, světlo a prostor. Vstup zdarma.

Výstavy v Galerii NoD:

Stanislav Zippe a spol.: Exakta
Richard Loskot: Celkový rozhled
Alena Kupčíková: Zpívající tančíčí strom

Čtěte také: Oslavy klubu Roxy a NoD zahájí tanečnice a akrobatka nad pódiem