Se zvyšujícím se vstupným, rozvojem televize, DVD přehrávačů a internetu klesá počet diváků v malých kinech. Největší konkurencí jsou jim ale multikina.

Přibrali další kino

Aby menší kina přežila, musejí přijít s něčím jiným, alternativním, aby zaujala a obstála. V metropoli mají díky velkému počtu obyvatel trochu lepší pozici, přesto je to pozice těžká.

I proto dochází ke slučování těchto kin, jak je vidět na příkladu společnosti Aerofilms, která pod svá křídla přibírá ke kinům Aero a Světozor nově také letenské Bio Oko.

Cestou k úspěchu je originální nabídka

„Soutěžit proti multikinům stejnými zbraněmi je nevyrovnaný boj. Pokud chtějí menší kina obstát, musejí přijít s něčím novým, jiným prostředím, jinou dramaturgií,“ říká Anna Černá z Unie filmových distributorů.

A právě to již řadu let kina Aero i Světozor dělají. Uvádějí mezinárodně ceněné zahraniční tituly, pravidelně tu probíhá i řada filmových festivalů. Bio Oko naposledy provozovali organizátoři jihlavského festivalu dokumentárních filmů, kteří v něm kromě klasických distribučních snímků uváděli dokumentární filmy.

Unikátní Oko

Celý srpen bylo kino Oko zavřené, nový provozovatel zahájí promítání 10. září.

„Nechceme jen jednoduše kopírovat, co funguje v Aeru či Světozoru. Zároveň nemáme v plánu bořit vše, co již v Biu Oko vzniklo. Máme chuť vytvořit něco nového a unikátního. Proto jsme rozšířili své řady a přizvali k práci nové lidi, se kterými jsme ještě nespolupracovali a kteří slibují nový pohled na provoz kina,“ říká Pavel Rajčan, spoluzakladatel kina Aero. close zoom_in

Nová technika a plážová lehátka

Nahlíženo z technické stránky Bio Oko prošlo v srpnu zásadním technickým zdokonalením. Byly instalovány nové reproduktory a nové zvukové zesilovače, projekční místnost se pyšní novým videoprojektorem.

Interiér kinosálu navíc prošel s ohledem na omezený rozpočet menší přestavbou, na které se konzultací podílel Maxim Velčovský. Nahradila se část starších sedaček a pro fajnové diváky je dokonce připraveno speciální sezení v plážových lehátkách.

„Plážové lehátko bylo zkonstruováno původně pro maximální pohodlí u moře či rybníka. Věky prokázaly, že se k odpočinku hodí. Proto jsme pro Bio Oko pořídili několik těchto sezení. Plážová lehátka mají pouze jednu vadu, dobře se v nich i spí, takže diváci, pozor!“ varuje před přílišným pohodlím designér Maxim Velčovský.

Bez popkornu

Že právě na prostředí kina velice záleží, potvrzuje i Anna Černá z Unie filmových distributorů. „Multikina hrají pro diváka s jiným vkusem, ať již se jedná o filmy nebo o prostředí. Některá pražská multikina se sice snaží zaujmout i diváky artových kin, ale právě prostředí, kde vedle vás může sedět neotesanec chroupající popcorn a srkající kolu, jim to ztěžuje,“ uvedla.

Staronové Bio Oko tak obohatí kulturní nabídku Letné i celé metropole.

„Zůstáváme kinem věrným zajímavým filmům s čilým provozem baru, zůstáváme kinem pro Prahu 7. Co dozná změny, je vytvoření speciálních programových bloků, které v jiných kinech nenajdete, a celoroční sleva pro studenty a seniory,“ poodhaluje na závěr plány ředitel Bia Oko David Beránek.

O situaci a perspektivě malých kin v metropoli Ivo Andrle ze společnosti Aerofilms Deníku řekl:

Artová kina jsou konkurenceschopná hlavně v Praze

Společnost Aerofilms přibírá ve čtvrtek oficiálně ke svým dosavadním dvěma kinům, Světozoru ve Vodičkově ulici a Aeru na Žižkově, třetí kino, a to Oko na Letné. Jestli je možné v dravém konkurenčním pražském prostředí prorazit s alternativním programem a víceméně se uživit, jsme se zeptali Iva Anderleho, který má v Aerofilms na starosti mimo jiné programovou skladbu v novém kině. close zoom_in

Myslíte, že pražské prostředí je více nakloněné artovým filmům, než je tomu v regionech?

Obecně se dá říct, že v Praze jsou samozřejmě širší možnosti pro oslovení alternativněji naladěného publika, a to nejen ve filmu, ale také v divadle, hudbě nebo třeba výtvarném umění. Je to dáno už i počtem obyvatel, ale také jejich skladbou, výší příjmů a mnoha dalšími faktory.

Dokáže se artové kino v metropoli uživit v konkurenci několika multikin?

Pokud dokáže nabízet zajímavý, originální program, zvládne dobře propagaci a zajistí si přiměřenou podporu z veřejných i soukromých zdrojů, tak zde jisté šance jsou, jak ukazuje náš příklad.

Přibývá v Praze náročnějších diváků?

Těžko definovat náročnějšího diváka, a proto také těžko měřit, jestli jich přibývá nebo ubývá. V konkrétním případě kina Oko se pokoušíme oslovit v prvé řadě diváky tak, že jim předkládáme velkou variabilitu programu, aby si v něm našel svůj film skoro každý. Spoléháme především na lokální diváky z Prahy 7, ale rozjíždíme hned několik exkluzivních formátů, které diváci nikde jinde v Praze nenajdou a možná se tedy do Oka budou sjíždět i z jiných částí města. Jde například o pravidelné projekce bollywoodských filmů, seriálové maratony nebo projekt FILMJUKEBOX, kdy si diváci sami volí film, který se promítá. To vše samozřejmě za podmínek kvalitní technické úrovně projekcí a diváckého komfortu, který je podmínkou toho, aby se diváci do kina Oko na Letné vraceli.

Ve vašem kině připravujete smíšené filmové projekce pro rodiče a jejich děti. Co si pod tím máme představit?

Již jste určitě slyšeli o speciálním programu pro rodiče a jejich děti, kdy se rodiče dívají na film a jejich děti si hrají s lektorem v předsálí kina, či naopak. Bio Oko přichází s inovací tohoto programu. Nechce po rodičích, ať své děti odkládají v předsálí kina. Naopak jim nabízí, ať si je vezmou s sebou do sálu, třeba v kočárku. Speciální projekce se sníženou hladinou zvuku a částečným osvětlením nabízejí útulnou atmosféru pro děti, ale zároveň dávají rodičům prostor věnovat se jak filmu, tak dětem, například v akutních případech, kdy je potřeba je přebalit. Každé úterní dopoledne tak maminky a tatínkové mohou dohnat zanedbanou návštěvu kina, aniž by se vzdálili od svých nejmilejších a nikdo se na ně nebude zlobit, když během sledování filmu budou řešit rodinné či akutní výchovné záležitosti. S tím se počítá. Přece jen drtivá většina diváků tyto problémy zná a chápe.