Tvůrci si dávají za cíl přiblížit veřejnosti virtuální realitu jako médium rozvíjející empatii z různých úhlů pohledů. Výběr zkoumá jak virtuální realita může pomoci pochopit témata jako klimatická krize, práva žen, rasismus nebo boje původních obyvatel. 

.„ART*VR festival jsme vytvořili proto, že chceme ukázat, že virtuální realita je médium s uměleckým potenciálem, stejně jako ostatní starší média. Chceme tedy, aby se diváci s námi ponořili do silných příběhů a zamysleli se nad tím, jak může tohle médium smysluplně vstupovat do našich životů, představ o světě, společnosti atd. Mě osobně vždy nejvíc oslovují projekty, které nejsou jen čistou „virtuální fantazií“, ale vztahují se k našemu světu, kde se reálné a virtuální potkává a proplétá. Proto i ve výběru diváci najdou řadu projektů, které mají silný dokumentaristický punc,“ uvádí ředitel festivalu ART*VR Ondřej Moravec.

Signál festival pokračoval v sobotu večer.
Signal festival pokračoval v Karlíně a na Mariánském a Staroměstském náměstí

Médium virtuální reality slaví letos deset let od svého prvního rozmachu. Festival v DOXu na výročí navazuje otázkou: Kam médium virtuální reality napoli umění za 10 let své existence došlo?

„Novým technologiím v umění se dnes více či méně smysluplným způsobem věnuje řada uměleckých institucí. Festival Art VR v DOXu má své zásadní téma, kterým je dimenze empatie. V rámci mezinárodní konference si klade otázku, zda a jak nám umělecké projekty využívající virtuální realitu dokážou zprostředkovat zkušenost jiných lidí a vést tak k větší míře porozumění,“ vysvětluje programová ředitelka Centra současného umění DOX Michaela Šilpochová.

Program festivalu

Festival nabídne 10 projektů, které se s procesem intenzivního navázání empatie snaží pracovat ve vztahu k různým tématům – psychického zdraví, práv etnických a sexuálních menšin, environmentálního žalu, body positivity, kolonialismu, práv žen, sexuálního násilí a další. Zároveň se ve výběru ocitnou i projekty, které se naopak snaží diváka z empatie vytrhávat – a to jak už pomocí rozrušujících narativních principů, nebo třeba radikální prací s kamerou.

Zdroj: Deník/Radek Cihla

Mimo to se i během události utká 12 soutěžních projektů tuzemských i světových autorů.

SOUTĚŽNÍ SEKCE
21-22 Čína (autor: Thierry Loa, Kanada, 25 min., česká premiéra)
Berlín 2037 (autor: J. Kerhart, F. Gaedtke, G. Parameswaran, Německo, 15 min., mezinárodní premiéra)
Moje tělo (autor: Cameron Kostopoulos, USA, 15 min., česká premiéra)
Eurydike: sestup do věčnosti (autor: Celine Daemen, Nizozemsko, 25 min., česká premiéra)
Flow (autor: Adriaan Lokman, Francie, Nizozemsko, 15 min., česká premiéra)
Ptáci v kleci (autor: Thomas Villepoux, Francie, Belgie, 30 min., česká premiéra)
Očista (autor: Jacco Kooistra, Nizozemsko, 15 min., světová premiéra)
Za duhou (autor: Craig Quintero, Taiwan, 11 min., česká premiéra)
Origen (autor: Emilia Sánchez Chiquetti, Brazílie, 25 min., čeká premiéra)
Prosté písně o smrti (autor: M. Czuchryta, M. Wieczorek, Polsko, 10 min., světová premiéra)
Svět času (autor: Chloé Lee, Německo, 20–30 min., česká premiéra)
Sběrač (autor: Winslow Porter, Elie Zana, USA, 2023, 8 min., česká premiéra)