S celou problematikou světelného/light designu nás 
v rozhovoru blíže seznámil Ján Ptačin, jeden z členů poroty pro rok 2015.

Studujete architekturu a scénografii v Bratislavě. Co vás přivedlo ke světelnému designu?

Dostal jsem se k tomu díky studiím a mé disertační práci, která se postupně zúžila 
z využití médií právě na light design a i jeho zařazení do vzdělávacího systému. Architektura i scénografie mají s light designem mnoho společného, ačkoli to někoho 
v první chvíli ani nenapadne. Světlo je médium, které vám tvaruje, formuje a vytváří prostor, a proto se vás dotýká v obou oblastech. V architektuře s ním pracujete základně ve dvou rovinách – funkční, kde se jedná vyloženě o světlo na čtení či na pohyb v prostoru po setmění, a scénografická vám jednoduše vytváří prostor kolem vás. A to nejen v budovách, ale i na veřejném prostranství. Je to současný trend. Světlo už dávno není jen klasická funkční žárovka v lustru, ale i designový doplněk. A ve scénografii je to podobné. Vyvoláváte určité iluze o reálném prostředí, tak aby to divák pochopil a aby vznikla určitá atmosféra.

close Porotce festivalu Česká taneční platforma Ján Ptačin. zoom_in Vidíte tedy rozdíl mezi prací light designéra, jako architekta 
a light designéra jako umělce?

Pro mě v tom až takový rozdíl není. Možná, že jako architekt pracuji více s denním světlem a v uměleckém oboru je to spíše o práci s tím umělým. Ale jinak je princip stále stejný. Podle zadavatele pracujete buď na základě jasného projektu/scénáře, anebo máte volnou ruku působení. Obzvláště u tance je to vše hodně individuální, ale i tak práce vyžaduje přípravu. Vizi a plán, který realizujete, jinak byste ztráceli čas svůj i všech ostatních.

Česká taneční platforma udělí letos již pošesté cenu za světelný design. Má podle vás přínos pro obor?

Rozhodně má pozitivní přínos. Já osobně ho vidím hlavně v tom, že se o light designu více mluví. Asi to není až tak průlomová věc pro light designéra, jako spíš pro veřejnost. To, že se o tom napíše, vyvolá to určitý ohlas a veřejnost se tak dozví, že vůbec něco takového, jako světelný design a může zásadně ovlivnit scénografii představení.

Čtěte také: Učitelka tance: Česká taneční platforma je zdravá pro rozvoj tance