Představení začínají právě zkoušet v New Yorku, řekla Eliška Černá za Akropoli. Vystoupení bude pokračováním projektu Prague-New York Effects, který vznikl z iniciativy Českého centra New York. V červnu bude pokračovat spoluprací progresivního českého choreografa a tanečníka Jiřího Bartovance a zpěvačky z okolí divadelního režiséra Roberta Wilsona Helgy Davisové.

Cílem je setkání dvou umělců z odlišného kulturního kontextu, sociálních tříd i odlišných etnik, vždy s ohledem na co největší uměleckou kvalitu. Důležitým aspektem je neopakovatelnost události, v případě Zusky a Shyuové se odehraje jen po jednom představení v New Yorku a Washingtonu, česká premiéra a derniéra zároveň bude v Paláci Akropolis.

Tanečník a jazzmanka

Petr Zuska je od roku 2002 uměleckým šéfem Baletu Národního divadla v Praze. Na scéně jako tanečníka jej diváci mohli spatřit naposledy 14. ledna 2014 v baletu Anna Karenina. Po dvou letech se vrací jako tanečník, v česko-americkém projektu je ale i choreografem, umělcem hledajícím nové impulzy, nový svébytný jevištní jazyk. Ve funkci šéfa Baletu ND skončí s počátkem sezony 2017/2018, po něm přijde na základě konkurzu první sólista Stuttgartského baletu Filip Barankiewicz.

Jen Shyuová, dcera asijských imigrantů, je newyorská experimentální jazzová vokalistka, skladatelka a multiinstrumen­talistka, která vystupuje v prostorech jako Carnegie Hall, Lincoln Center, Brooklyn Academy of Music nebo Blue Note. Newyorský tisk ji označil za jednu z nejvíce osvěžujících protagonistek tamní vokální scény. Do Prahy si přiveze exotické strunné nástroje jako čínskou dvoustrunnou erhu, nástroj podobný houslím, korejský kajagum, který se řadí mezi citery, a tchajwanskou loutnu.

Čtěte také: Šéf baletu ND Petr Zuska: V Těžkoslovensku je obtížné být úspěšný