Drama o střetu „amerického snu“ a společenské reality, které je podle mnohých jednou z nejlépe napsaných her 20. století, mělo premiéru před sedmdesáti lety na Broadwayi. V Městských divadlech pražských, potažmo ABC jej režíruje v překladu Luby a Rudolfa Pellarových umělecký šéf těchto scén Michal Dočekal.
Miroslavu Donutilovi svěřil roli Willyho Lomana, stárnoucího a vyhořelého obchodního cestujícího, a Martinu Donutilovi postavu jeho mladšího syna Harolda „Happyho“ Lomana, jenž svou touhu po úspěchu naplňuje v konformismu a konzumním životním stylu.
Připravený neztroskotat
„Je to těžká role. Už proto, že je to role světového formátu. Ale já se na ten velký a náročný proces těším, protože s Michalem Dočekalem jsme si vždycky rozuměli a nepochybuji, že tomu tak bude i teď,“ uvedl na začátku zkoušení Miroslav Donutil.
A jeho skutečný syn navazuje: „Willy bral mladšího syna jako přívažek, jeho dospívání ani nestačil vnímat, takže byl Happy dost přehlížen. Ale líbí se mi, že to dokázal obrátit alespoň v nějakou výhodu. Umí si užívat života lépe než ostatní, je rozhodnutý prostě neztroskotat,“ vysvětlil chování své postavy Martin Donutil.
V dalších úlohách se představí držitelka dvou Českých lvů Zuzana Kronerová coby Willyho manželka Linda, staršího nezdárného syna Biffa ztvární Viktor Dvořák (letošní držitel Thálie za úlohu v další Dočekalově inscenaci Andělé v Americe) nebo úspěšného a zároveň empatického souseda Charlieho Jiří Štrébl.
„Willy Loman není hlavní postavou. Je jí jeho sen o úspěchu, popularitě, ocenění, naplnění a rodině jako z reklamy na životní pojištění. Ale Willy Loman sedí za volantem otřískaného auta. V rozpadajícím se domě s hypotékou a ledničkou na splátky. Jeho jízda čím dál složitějším světem se stává závodem o vlastní důstojnost,“ přibližuje titul dramaturgyně Simona Petrů.
Karel Höger i Dustin Hoffman
Millerova hra je podle jejích slov requiem za sen jednoho obyčejného člověka, který se probouzí z třpytivého snu do nemilosrdného rána reality. A který zjišťuje, že na sklonku života dosáhl jediného pro všechny má větší cenu mrtvý než živý.
Smrt obchodního cestujícího má na kontě tři nejprestižnější divadelní ocenění Pulitzerovu cenu za drama, cenu Tony i cenu newyorských kritiků NYFCC Award. Při svém prvním uvádění v newyorském divadle Morosco zaznamenala během necelých dvou let 750 repríz.
V Městských divadlech pražských půjde teprve o druhé nastudování tohoto kusu. V současné době je drama i na programu Městského divadla Zlín. K nejslavnějším českým inscenacím Millerova příběhu o jednom uhoněném otci od rodiny patří ta, kterou v roce 1959 nastudoval v pražském Národním divadle režisér Jaromír Pleskot v hlavní roli s Karlem Högerem (ve filmu Volkera Schlöndorffa z roku 1985 ztvárnil Willyho Lomana Dustin Hoffman).