Motto čtyřdenní přehlídky se nazývá „Posouvání hranic" a vedle posunutí českých umělců mezi světovou elitu je cílem pořadatelů také posunout vnímání současného tance a pohybového divadla v očích veřejnosti.

Mezinárodní porota vybere 
z deseti nejzajímavějších představení letošního hlavního vítěze. Představí se soubory 
Nanohach, Spitfire company, ME-SA, 420People, VerTeDance a další. Součástí programu budou 
i doprovodné akce jako debaty, ateliéry čtení či site-specific projekty. 

Představení budou uváděna na pěti scénách v Praze: Ponec - divadlo pro tanec, Studio Alta, divadlo Archa, Alfred ve dvoře 
a Experimentální prostor NoD.

Rozhovor s ředitelkou festivalu Yvonou Kreuzmannovou

Festival vstupuje do své třetí desítky. V čem je již „dospělý", a naopak je v něčem stále jako dítě?

Troufám si říct, že už opravdu dozrál, což souvisí s kvalitou české taneční a pohybové scény. Ta celá trpí jedinou dětskou nemocí, kterou je hluboké podfinancování. Ale jsem nadále optimistka, právě platforma dokazuje, jak tuhý kořínek naše taneční scéna má a jak velký zájem je o ni v zahraničí.

Bude letošní ročník v něčem odlišný od předchozích dvaceti?

Od komorní atmosféry se dostáváme k náročné koordinaci více než 80 zahraničních hostů, což je samozřejmě skvělé. Jejich program jsme se rozhodli obohatit tak, aby vnímali specifický kolorit Žižkova, kde většina z nich bude i bydlet.

V čem chcete „posunout hranice", jak zní hlavní motto festivalu?

Platforma určitě posouvá český tanec daleko za hranice naší země. Zároveň ale chceme i posouvat vnímání českého diváka. Tak, aby se nebál chodit na současný tanec, aby se oprostil od předsudků či obav z nepochopení, protože tanec mu dává svobodu. Stačí se napojit na umělce a představovat si pod jejich pohyby vše, co nám fantazie nabízí.

Hranice ve vnímání současného tance se i díky festivalu posunuly v našem státě už za uplynulé roky. Jak jste spokojena s aktuálním stavem?

Český tanec obstojí v mezinárodní konkurenci a není náhodou, že získává řadu ocenění a také skvělých nabídek k tvůrčím rezidencím a koprodukcím. Dnes je předním reprezentantem naší kultury a velmi dynamicky se rozvíjí na rozdíl od některých stagnujících oborů. Zaostáváme v jeho podpoře, což může vést i k odlivu talentů do zahraničí.

close Ředitelka festivalu Česká taneční platforma Yvona Kreuzmannová. zoom_in Je pravda, že mnoho souborů, které se modernímu tanci věnují a jsou úspěšné často i na zahraničních přehlídkách, si zoufá, že u nás nemají dostatečné uplatnění, jsou oceňovány mála granty, nemají pevné zázemí apod. Dá se to vnímat jako vážný problém?

Je to bohužel tak, problém trvá od 90. let, kdy se současná nezávislá scéna postavila na nohy. Nemá zázemí i proto, že se vymyká tradičním modelům repertoárových divadel. To ale neznamená, že si tanečníci nezaslouží alespoň roční angažmá a vlastní produkční zázemí. Tanec je odkázán jen na granty, ale jejich výše je opravdu směšná. Leckdy slyšíte, že „příspěvkovky" musí platit mzdy a neziskovky ne - co je to za logiku? Každá práce má být náležitě oceněna, ať jste členy souborů nebo na volné noze.

Jaké panují aktuální trendy na poli současného a pohybového divadla?

Nemohu říci, že by nějaký trend výrazně dominoval, každopádně je ale hodně přesahů do jiných žánrů, ať už je to divadlo či výtvarné umění. Nové technologie, světelný design, užití mluveného slova, filmové projekce, to vše obohacuje taneční a pohybovou scénu. Tanec se neuzavírá sám do sebe a nezůstává jen u abstrakce, má i silná apelativní témata.

Letošní České taneční platformy se zúčastní 80 hostů ze zahraničí, jak se toto číslo liší v porovnání s roky, kdy se festival rozjížděl?

V 90. letech byl úspěch, když přijelo více než deset zahraničních hostů, asi před deseti lety jsme překročili počet 20 hostů a loni už to bylo přes 50. Příští rok budeme muset hrát některé tituly dvakrát, do malých sálů už se nám nevejdou diváci. To je velký úspěch.

Co budete s neustále se navyšující kapacitou diváků i hostů dělat do budoucna? Plánujete rozšíření festivalových míst?

Ano, příští ročník platformy bude zcela atypický. Propojíme ho s prestižním festivalem Aerowaves Spring Forward, a čekáme proto nápor více než 100 zahraničních hostů. To znamená, že některé tituly musíme nasadit dvakrát, aby je vůbec měli naši diváci šanci vidět. Každopádně je to dobrá zpráva pro český tanec.

Jaké země letos do Prahy přivezou svoje soubory? Zmínila byste nějakou „perličku"?

Hosté přijedou z 16 evropských států, kde nejsilnější zastoupení má Německo, ale také Velká Británie, Polsko či Slovensko. Zájem stoupá také v Japonsku a Jižní Koreji. Největší delegace přijede z Číny, je to země s velmi silnou tradicí, ale dosud nízkým povědomím o současném tanečním umění, proto se rozhodli vyslat kurátory do více evropských zemí. Jejich cesta vyvrcholí festivalem Aerowaves Spring Forward v Barceloně, kde opět bude i česká účast.

Dá se o nějaké zemi říci, že je co do současného tance a pohybového divadla takříkajíc „na výši", na světové špičce?

Nezle říci, že by někdo úplně vévodil světové tvorbě, ale určitě velmi silná díla vznikají v Belgii nebo například v Izraeli. Ale i leckde jinde. Moc mě těší, že mezi zeměmi střední a východní Evropy se právě naše země drží poslední roky jednoznačně na špičce.

Jak vy sama se na letošní festival těšíte? Co si nenecháte ujít?

Já se vždycky snažím vidět pokud možno všechna díla znovu ještě jednou - jako členka předvýběrové poroty jsem už totiž byla na všech - a porovnat je ve vzájemném kontextu. Je to náročné, po celý festival probíhá série jednání, diskusí, ale právě vybraná díla jsou pro mě vždy vrcholem. Nejvíc se těším na večery v Ponci, každý je úplně jiný, od silných témat po čistý tanec. Je na co se těšit…

Yvona KreuzmannováNarodila se 21. dubna 1963 v Praze. Po gymnáziu pracovala 
v cestovním ruchu, ten pak studovala na vysoké škole ekonomické. Odtud přešla na taneční katedru Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze  k bádání o teorii, historii, kritice a dramaturgii.

Je předsedkyní a zakladatelkou Tanec Praha, neziskové organizace pořádající festivaly Tanec Praha, Česká taneční platforma, provozující Ponec - divadlo pro tanec a koordinuje projekt Tanec dětem.

Pracovala jako externí poradkyně pro náměstka ministra, později i pro ministra kultury ČR. V letech 2008 až 2011 byla uměleckou ředitelkou projektu Plzeň 2015 - Evropské hlavní město kultury. Zásadní měrou se zasloužila o získání tohoto prestižního titulu.

Je aktivní v mezinárodních sítích a porotách. Vytrvale lobbuje za nezávislé umění a nevládní neziskové organizace. Jejím nejvyšším oceněním je Rytířský řád Za zásluhy od prezidenta Francie, který jí byl udělen za mimořádný přínos pro rozvoj evropské kulturní spolupráce.

Hlavní program festivalu

Čtvrtek 9. dubna
19:00 - Nanohach / Veronika Švábová: Move on - Experimentální prostor NoD
20:00 - Spitfire Company: Animal Exitus - Ponec - divadlo pro tanec

Pátek 10. dubna
17:00 - Lucia Kašiarová: Imago - Studio Alta
20:00 - Jiří Bartovanec: Globe - Ponec - divadlo pro tanec

Sobota 11. dubna
15:00 - ME-SA / Martina Hajdyla Lacová & Stano Dobák: SuperNaturals - Studio Alta
17:00 - Wariot Ideal: GundR - Alfred ve dvoře
20:00 - 420People / Ann Van den Broek: Phrasing the Pain - Divadlo Archa
21:00 - DOT504 / Jozef Fruček a Linda Kapetanea (RootLessRoot): Collective Loss of Memory - Ponec - divadlo pro tanec

Neděle 12. dubna
15:00 - Nanohach / Michal Záhora: Diptych - Ponec - divadlo pro tanec
17:00 - Dora Sulženko Hoštová, Jan Čtvrtník & NoD: Proces - Experimentální prostor NoD
20:00 - VerTeDance / Jiří Havelka / Clarinet Factory: Korekce + Gala-closing - Vyhlášení cen - Ponec - divadlo pro tanec

Čtěte také: Taneční platforma nabídne deset inscenací