Základním námětem se stal čas, který máme pro sebe a využíváme ho různě. Téma tohoto fenoménu zaujímá v našem životě příliš široký záběr a patří více do sociologických výzkumů.

Na zdejší mezinárodní výstavě kurátoři představují úsek lidské činnosti, založený na dobrovolnosti, chuti a nápadech jednotlivců či skupin, spřízněných stejnými zájmy.

Části výstavy, která prezentuje země za tzv. železnou oponou, s okleštěnou svobodou totalitních režimů, vévodí rukodělné předměty vyrobené v sovětském gulagu z dostupných a tvárných materiálů.

Kurátorovi Tomáši Glancovi se podařil husarský kousek, když dokázal zlomek této sbírky poprvé vyvézt z Ruska.

Pokud si jen vzdáleně představíme, kde exponáty vznikaly a za jakých podmínek, dojímá jejich naivita plecháček s ouškem opleteným barevným drátem, nebo udivuje vynalézavost a nepochybné umělecké nadání anonymních autorů, kteří tvořili drobné plastiky.

Lumír Hladík přivezl z Kanady, kde žije a pracuje, svoje podivné, groteskní, prazvláštní objekty, souhrnně nazvané Paradox taxidermie. (Taxidermie znamená moderní způsob preparování živočichů.) Duchovně spřízněný s Járou Cimrmanem, popustil uzdu fantazii a tak spatříme, co se v přírodě v žádném případě a v pohádkách jen zřídka vyskytuje.

Ale tím pozitiva končí. A v člověku nutně přetrvává pachuť a údiv nad Knížákovým pokusem o zmapování originálního trávení volného času nižší sociální třídy v prvorepublikovém Československu. Ubohou ukázku českého trampingu především „vystihují“ zvětšené a pečlivě vyretušované fotografie, staré šedesát sedmdesát i více let, nebo podrobný návod, jak skládat celtové dílce. Trapně kašírované ohniště zachraňuje opravdový totem.

Ten, kdo měl možnost prohlédnout si před nedávnem probíhající výstavu Nové pověsti české v Musaionu, dá mi jistě za pravdu, že tam se kurátoru Janečkovi podařilo shromáždit unikátní předměty připomínající českou zálibu v trampování, včetně tajemstvím opředeného Hagenova gongu.

Pokud si návštěvníci vyhradí čas jen na výstavu Volný čas. Utopie na hranicích všednosti, utopí svoje očekávání v rozpacích a zklamání. Vysoké vstupné (250/120 Kč, rodinné 350 Kč) může odškodnit při prohlídce uměleckých skvostů, shromažďovaných ve Veletržním paláci po desetiletí. Výstava trvá do 11. listopadu.

INKA CIPROVÁ