Jan Šibík podnikl na 250 reportážních cest do celého světa. „Jeho výjimečné fotografie jsou dokladem toho, že ideologie nesvobody a násilí hledá a nabývá pokaždé novou podobu. A hlavně že se ocitáme tváří v tvář tomuto nebezpečí nepřipraveni stejně, jako byli naši předci nepřipraveni na zrůdné a autoritářské doktríny ve 20. století," uvedl v doprovodném textu k výstavě Šibíkův novinářský kolega Dan Hrubý.

Zachytil nadšení z Obamova zvolení v newyorském Harlemu

Pro současnou výstavu si Šibík vybral roky 2007 až 2016. Na začátku tohoto období převažují ještě přírodní katastrofy, respektive jejich následky - tajfun nebývalých měřítek na Filipínách, nepokoje po zemětřesení na Haiti. Ve výstavě jsou i snímky z KLDR coby svědectví o existenci ideologie nesvobody a násilí, jež ovládala velkou část světa v nedávné minulosti.

V Sieře Leone fotografoval práci novodobých otroků v diamantových dolech a na periférii kambodžského hlavního města Phnompenhu život lidí, kteří si obstarávají obživu na největší skládce světa. V roce 2008 zaznamenal v indické Kalkatě život rikšů. Vrátil se také do Jihoafrické republiky, aby fotografoval epidemii AIDS. Tentýž rok provázel ofenzivu americké armády v Iráku. O rok později zachytil nadšení ze zvolení prvního černošského prezidenta Spojených států Baracka Obamy v newyorském Harlemu.

Hlavním tématem uplynulých let jsou uprchlíci

Jako pomyslný spojovací článek s roky blízkými současnosti je dokumentace arabského jara a krvavých událostí v Egyptě a Libyi.

Druhé části Šibíkovy výstavy zcela dominují důsledky dnešních ideologií. Tím jsou podle autora „ruský velmocenský imperialismus", který se projevil během občanské války na Ukrajině, a zejména militantní islamismus, jenž vyprovokoval uprchlickou krizi dosud nebývalých rozměrů. Ta se stala v uplynulých letech hlavním tématem Jana Šibíka.

V soutěži Czech Press Photo obdržel v různých kategoriích pět desítek ocenění, z toho dvakrát hlavní cenu soutěže. V roce 2004 získal ocenění v soutěži World Press Photo. Angažuje se také v sociálních projektech.

Čtěte také: Výstava v Praze zprostředkovává i pocity uprchlíků v kontejneru