Olej kombinovaný s pískem na plátně, který bývá také někdy nazýván Zátiší se sokolem a podnosem, Filla vytvořil v roce 1930. Dílo, jehož prvním majitelem byl spisovatel Adolf Hoffmeister, bylo v roce 1959 zkonfiskováno ze sbírky předního sběratele českého moderního umění do Národní galerie v Praze.

Dílo bylo vráceno v restituci

Dlouhou dobu pak zdobilo kancelář jejího generálního ředitele Jiřího Kotalíka. Počátkem 80. let minulého století byl obraz umístěn do Památníku Emila Filly na zámku Chropyně, po listopadové revoluci byl vrácen v restituci.

Podle aukčního katalogu Filla v Zátiší se sokolem dovedl k vrcholu tu fázi kubismu, která je v uměleckohistorické literatuře označována jako lyrická. „Současně ho můžeme přiřadit k autorově okouzlující sérii tzv. „bílých zátiší", v nichž dominovalo delikátní užití bílé barvy a jež vynikaly neobyčejnou tvarovou a kompoziční harmonií," píše se v expertize citované v katalogu.

Filla patří k nejoblíbenějším autorům současných sběratelů

Z roku 1930 pochází také Zátiší s pohárem, jablkem a vinným hroznem na tácku. „Kromě rozměrnějších obrazů figurálních, jako je Žena při toaletě (1929) a Po koupeli (1930), namaloval v té době řadu drobných zátiší, jako je toto, pro jejichž charakteristiku se hodí asi nejlépe adjektiva odpočinkový a rozkošnický," píše se v expertize k této malbě. Bez aukční přirážky byla v neděli vydražena za 2,3 milionu korun, Zátiší se sokolem bylo bez aukční přirážky prodáno za 9,2 milionu.

Malíř a jeden z průkopníků moderního umění v Česku Emil Filla (1882-1953) patří k nejoblíbenějším autorům současných sběratelů. Dosud nejdráže z jeho obrazů se na tuzemských aukcích prodalo před sedmi lety Zátiší s lahví Cherry za 19,5 milionu korun včetně aukční přirážky.